תכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישה פסיכודינמית

תכנית מודולרית תלת - שנתית 

מנהל אקדמי: מר יוסי פולק, מ"א

רקע

התכנית מבוססת על התפיסה כי "אין אדם ללא קבוצה", ומרגע לידתו משתייך כל אדם למגוון קבוצות, אשר איתן מקיים אינטראקציה במרחב שבין ה"אני", הפרטי, ובין ה"אנחנו", הקבוצה. אינטראקציה זו הינה ביטוי לשילוב בין המציאות הפנימית והסביבה חיצונית, וחוויותיו הן פרי הדיאלוג בין מציאויות אלו. הקבוצה מהווה מקום ייחודי בו ניתנת האפשרות לחוות, להתבונן וללמוד על  "הקבוצה כשלם" (ביון), על תהליכים רבי עוצמה שלהם נחשף היחיד, כמו גם ב"היכל של מראות" (פוקס), שם היחיד משתקף ומשקף ויכול ללמוד על עצמו ועל האחרים באופן הדומה למציאות חייו. הכרות ולמידה של אספקטים אלו ואחרים מהווים חלק מרכזי בתהליך ההכשרה לתפקיד של מנחה קבוצות.

הרעיון המרכזי של התכנית המודולרית מבוסס על התפתחות הדרגתית בהקניית ידע פסיכודינמי בהנחיית קבוצות, כך שכל מודולה נסמכת על קודמתה ומקדמת את המשתתף להבנה, למידה ומיומנויות הנחייה יותר מורכבים. המודולה הראשונה מקנה ידע ושפה פסיכודינמית בהנחיית קבוצות ובתוך כך גם חשיפה להנחיית קבוצות ממוקדות מטרה (C.B.T.). המודולה השנייה, כוללת הקניית ידע ותהליכים אינטנסיביים ומתקדמים בגישות ומיומנויות הנחייה, כך שיחד עם המודולה הראשונה משלימים את הלימודים להכשרה פסיכודינמית מעמיקה בהנחיית קבוצות שמאפשרת קבלת תעודת הכשרה בהנחיית קבוצות. המודולה השלישית, מקנה חשיפה מעמיקה לידע בטיפול קבוצתי פסיכואנליטי, העשרה והתנסות בתהליכי התערבות. כל מודולה מהווה שנת לימודים אקדמית אחת, כך שהמשתתפים יכולים לקחת חלק בתכנית בצורה יחסית ובה יוכלו לקבל תעודת סיום בכל שנה.

שלוש המודולות הינן:

1. תכנית להנחיית קבוצות בגישה פסיכודינמית.

2. תכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישה פסיכודינמית.

3. תכנית מתקדמת בהנחיית קבוצות- העשרה בידע קבוצתי פסיכואנליטי

 

 

אוכלוסיית יעד

אנשי מקצוע מתחומי העבודה הסוציאלית, פסיכולוגיה, פסיכותרפיה, בריאות, חינוך, ריפוי בעיסוק, ארגונים, תחומי הטיפול בהבעה ואחרים המעוניינים להעמיק ולהרחיב את השכלתם בתחום הקבוצות.

 

ייחודיות התכנית

  • תכנית מודולרית, שמאפשרת גמישות והתאמת משך הלימודים בהתאם לצרכי המשתתפים בה.
  • תכנית מנוסה ובעלת מוניטין הפועלת למעלה מ-25 שנה.
  • הכשרה יסודית ועמוקה השמה דגש על התפתחות ולמידה הדרגתית בסביבה מקצועית ותומכת.
  • מרצים ומנחים מנוסים המשלבים נקודות מבט מתחומי הפסיכולוגיה, חברה, ארגון, פילוסופיה ועוד.
  • ליווי אישי ותמיכה במהלך התכנית.
  • לתלמידים מתחום העבודה הסוציאלית שלמדו בתכנית זו לפחות שנתיים (תכנית דו שנתית), לימודים אלו יקנו 4 נקודות זכות ללימודי תואר שני בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה.

מטרות התכנית

  • לימוד והכשרת אנשי מקצוע מתחומים שונים להנחיית קבוצות.
  • הקניית בסיס תיאורטי ומיומנויות הנחיה, התנסות אישית ואימון בתפקיד המנחה.
  • חשיפה לתיאוריות פסיכואנליטיות לשם הבנת התהליכים הקבוצתיים, תוך שילוב גישות הומניסטיות, גישות מתחום ההבעה, התערבות קבוצתית קצרת מועד ועוד.

סגל המרצים 

ד"ר מיכל אלמגור

גב' שלי בלומפילד שהם, מ"א

פרופ' מיכל גרנות

גב' נעמי הררי, מ"א 

מר יוסי פולק, מ"א

ד"ר עדו פלג

גב' יעל פלד-נעים, מ"א

מר ישראל רוזנבאום, מ"א

גב' רחלי רוזנקר, מ"א 

תכנית הלימודים[1][2] 

שנה ראשונה- תכנית להנחיית קבוצות בגישה פסיכודינמית 

ממשתתף למנחה- חקירת תהליכים בינאישיים וקבוצתיים- התנסות חווייתית ומפגש עם עקרונות הקבוצה הפסיכודינמית והשפעתה על התפתחות הקבוצה והפרט שמשתתף בה.

תיאוריה בהנחיית קבוצות- הפסיכולוגיה של הקבוצה על בסיס תיאוריות פסיכואנליטיות, קריאה והבנת המפה הקבוצתית, עיון במושגים הקשורים לתפישת הקבוצה "כשלם", ללא-מודע הקבוצתי, למטריצה הקבוצתית, שלבי התפתחות קבוצה, היחיד והקבוצה, תפקיד המנחה ועוד. כל אלו מבוססים על גישות תיאורטיות מרכזיות בהנחיית קבוצות ובהן גישתו של יאלום ("כאן ועכשיו"), גישתו של ביון (תהליכים בקבוצה, השערות בסיסיות, סמכות המנחה ועוד), גישתו של פוקס ("היכל המראות") ותיאוריות אחרות מעולם הפסיכולוגיה הפסיכודינמית.

הנחיית קבוצות ממוקדת (C.B.T) בגישה פסיכודינמית אינטגרטיבית- הכרות עם התיאוריות המאפיינות התערבות ממוקדת מטרה ושימוש בידע ובתהליכים קבוצתיים פסיכודינמיים, בשילוב התנסות במגוון שיטות תרגול מיינדפולנס. הקורס יעסוק גם בסוגיות הקשורות להתמודדות עם חרדה ומשברים בחיים, התמודדות ממוקדת עם טראומה, תהליכים קצרי מועד ועוד. 

פרקטיקום לומד- הנחיית עמיתים של המשתתפים ועיבוד תהליכי ההנחיה בשילוב תיאוריה רלבנטית.

סדנאות- הנחיית קבוצות מקוונת.

זהות ותפקיד המנחה- סדנה מסכמת

 

שנה שניה- תכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישה פסיכודינמית

 תפקיד וזהות המנחה- התנסות חווייתית שתעסוק בסוגיות של בחירה, משמעות וזהות של מנחה הקבוצה.

מיומנויות בהנחיית קבוצות- שכלול מיומנויות החשיבה ההבנה וההנחיה תוך התמקדות בהחלטות שמקבל מנחה בתנועה שבין "שפת ההבנה" ל"שפת ההתערבות".

סדנת הכנה לבניית קבוצה- מפגשים ממוקדים בפרקטיקה של הכנת קבוצה לקראת בנית הקבוצה, גיבוש אוכלוסיית המשתתפים, מטרות הקבוצה והנחייתה.

הגישה האקזיסטנציאלית להנחיית קבוצות- הכרות עם העבודה בקבוצה תוך התמקדות באינדיבידואל, בדיאלוג אותנטי ובנושאים קיומיים כמו משמעות, מוות, בדידות וחופש, כמרכזיים בעבודה בקבוצה.

פרקטיקום (למתקדמים)- הדרכה על הנחיית קבוצה בקבוצה קטנה בשילוב מיומנויות הנחיה.

 הנחיית קבוצה בשדה (סמסטר ב').

"תוכן תהליך"- קורס קצר שיעסוק בהבנה והמשגה של התכנים בקבוצה, באמצעות התהליכים המתרחשים בה. הלמידה בנויה על אינטגרציה ושילוב התכנים בתהליכים הקבוצתיים והפוך, זאת תוך שימוש בחומר תיאורטי רלבנטי.

מהתאוריה אל הפרקטיקה- סדנה מסכמת המאפשרת למשתתף לבחון את יישום הידע שלמד לעולמו המקצועי והאישי בהנחייה.

 

שנה שלישית- תכנית מתקדמת בהנחיית קבוצות- העשרה בידע קבוצתי פסיכואנליטי 

מהפרקטיקה לתיאוריה - העמקה בידע תיאורטי פסיכואנליטי בטיפול קבוצתי:סמינר תיאורטי אינטגרטיבי- קורס סמסטריאלי להעשרה בידע ומושגים פסיכואנליטיים כפי שבאים לידי ביטוי בקבוצה (השתקפות- mirroring, הדהוד- resonance, הזדהות השלכתית, יחסי העברה, אמת בקבוצה ועוד).

חקירה פסיכודינמית של תופעות ייחודיות בחיי הקבוצה- קורס סמסטריאלי שיעסוק בנושאים כגון: חשיפה עצמית, שתיקות, acting out, enactment , נשירה מהקבוצה, כניסות ויציאות ועוד.

ניתוח תפקיד (role analysis)- שלושה מפגשי התנסות.

התנסות בקבוצה פסיכודינמית- קורס שנתי בו המשתתפים ייקחו חלק בקבוצה פסיכודינמית בהנחיית מטפל קבוצתי.

הדרכה פסיכודינמית שנתית על הנחיית קבוצות בשדה.

פרקטיקום - כל תלמיד ינחה קבוצה בשדה המקצועי שלו במהלך כל שנת הלימודים.

סדנאות בנושא הנחיית קבוצות מקוונות וסדנת סיום ופרידה.

 תנאי קבלה לתכנית

  • תואר אקדמי וראיון קבוצתי ו/או אישי.

  • בשנת הלימודים השנייה יתקבלו מועמדים אשר למדו שנה אחת לפחות בתכנית חד שנתית למנחי קבוצות.

  • בשנת הלימודים השלישית יתקבלו מועמדים אשר למדו בתכנית דו שנתית למנחי קבוצות.

  • תלמידים שלמדו שנה ראשונה ו/או שניה בתכנית זו לא יידרשו לראיון קבלה.

 מסגרת הלימודים

כל שנת לימוד במקביל לשנת הלימודים האקדמית באוניברסיטת חיפה.

הלימודים מתקיימים בימי ג', בין השעות 19:30-14:00.

סה"כ 168 שעות לימוד אקדמיות בשנה.

מספר המקומות מוגבל.

תעודה

תלמיד/ה אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו/ה תעודת סיום לימודים,

בשנה ראשונה על תכנית להנחיית קבוצות בגישה פסיכודינמית,

בשנה שניה על תכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישה פסיכודינמית

ובשנה שלישית על תכנית מתקדמת בהנחיית קבוצות- העשרה בידע קבוצתי פסיכואנליטי.

 התעודה תוענק מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

דמי הרשמה

 300 ₪

שכר לימוד

 12,780 ₪ לשנת לימודים.


פרטים והרשמה

היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות אוניברסיטת חיפה, 3498838

מגדל אשכול, קומה 7 חדר 701 ; ימים א' – ה', שעות 08:00 – 13:00

טלפון: 04-8240801 

דואר אלקטרוני:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

טופס הרשמה: כאן

[1] תכנית הלימודים בכל המודולות נתונה לשינויים בהתאם לצרכים שיעלו.

[2] מטלות יפורטו במהלך הלימודים.