הכשרת מדריכים למטפלים באמצעות אמנויות

מתי ואיפה?
ימי ה'
14:00-20:00
באוניברסיטת חיפה

משך ההכשרה
תכנית דו-שנתית

קהל יעד
מטפלים באמנויות בעלי וותק 

ניהול וריכוז אקדמי
ד"ר אורנה מגידס

אודות התכנית

הדרכה היא חלק בלתי נפרד מהתפתחות הזהות המקצועית של כל מטפל ומטרת העל של ההדרכה היא לספק למטופלים טיפול אפקטיבי ומיטבי. בתהליך זה מתעצבת אישיותו המקצועית של המודרך. במפגשי ההדרכה למטפלים באומנויות שותפים ארבעה משתתפים לפחות – מטופל, מטפל, מדריך והכלי האמנותי.
המדריך המלווה את המודרך מכיל בתוכו את היבטי המפגש השונים ונע בתוכם.  
במהלך התכנית נעמיק ונתבונן על תהליכים אלה, נפתח הבנה דינאמית, המשגה ופירוש תהליכים בפסיכותרפיה באמצעות אומנויות, נדון בגישות תיאורטיות מתקדמות בנושא ההדרכה, ונפתח מיומנויות להדרכה. הלמידה תשלב בין שיעורים תיאורטיים ושיעורים חווייתיים תוך מתן דגש על שפת האמנויות.  

* התכנית מוכרת במשרד החינוך לגמול השתלמות במסלול אישי. באחריות הנרשמים לדאוג למילוי הבקשה מול הפיקוח טרם תחילת הלימודים. היחידה אינה מהווה צד בעניין.

** על המעוניינים להכרה בתהליך ההסמכה מטעם יה"ת יש להסדיר את הנושא מראש מול יה"ת טרם תחילת הלימודים.   

מקלדת מחשב עם שתי אותיות מודגשות בה CV

תנאי קבלה

התכנית מיועדת למטפלים באמנויות בעלי וותק המעוניינים להתפתח ולצמוח למעמד מדריך .  
מספר המקומות מוגבל.  
אישור על סיום 3 שנות לימודי טיפול באמצעות אמנויות (צילום תעודת תואר שני)  
אישור על מינימום 5 שנות ניסיון טיפולי במסגרות ציבוריות (3000 שעות טיפול ישיר)
מכתב המלצה ממדריך מקצועי  
התחייבות להדריך שני מודרכים כל שנה  
מילוי שאלון קבלה אישי  
קורות חיים  
מועמדים שיעברו את השלב הראשון יוזמנו לראיון קבוצתי בזום.

ערימת ספרים צבעוניים

דרישות ההכשרה

  • השתתפות פעילה בדיונים  
  • קריאת החומר הביבליוגרפי  
  • הצגת מקרה בקבוצת ההדרכה
  • התחייבות להדריך שני מודרכים כל שנה
  • הגשת עבודה בסיום השנה השניה. הגשת העבודה וקבלת ציון 80 לפחות הינם תנאי לקבלת תעודת הגמר.
  • נוכחות חובה  
  • מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה בעמידה בכל הדרישות ובהערכת צוות ההוראה  
ספרים צבעוניים על מדף

תכנית הלימודים*

תכנית הלימודים 2022-2023 (ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים)
הדרכה על הדרכה – ד"ר רננה ירושלמי וגב' אורלי ארד
חלוקה לשתי קבוצות אשר יודרכו במקביל לכל אורך הלימודים.
ההדרכה הקבוצתית תתמקד במדריכים ובנושאים שמתעוררים בהדרכות אותן אתם מעבירים. במהלך השנה יוצגו וינייטות מתוך ההדרכה, סוגיות ודילמות בהדרכה בכלל ובשילוב אומנויות בפרט. בנוסף, נעגן עצמינו בידע תיאורטי רלוונטי. במפגשים נגיב במחוות אמנותיות למקרים המוצגים ולאחר מכן נדון בתכנים שיעלו. המחוות האמנותיות תשלבנה אמנות פלסטית, תנועה, דרמה ומוסיקה.

שנה א'

ממטפל למדריך – גב' תמר שליט ברלב

בשיעור זה נתחיל להמשיג את המעבר התודעתי ממטפל למדריך באמצעות מספר מושגים מהעולם היונגיאני. האגו לפי התאוריה היונגיאנית הינו מרכז התודעה. התגבשותו והתפתחותו קורית בעיקר במחצית הראשונה של החיים, ותפקידו לתווך לאדם את המציאות, ולעזור לו לתפקד בעולם. הסלף (self) הינו ארכיטיפ המסמל את כוליות הנפש ומכיל את המודע והלא מודע כאחד, הוא המקור והיעד של תהליך ההתפתחות, ומכיל את המדריך הפנימי. ההתפתחות הבריאה לפי יונג תבנה במהלך החיים את הציר אגו- סלף, המאפשר ערוץ פתוח בין התודעה ללא מודע, בין המציאות לאוצרות העולם הפנימי. בשיעורים ניגע בדימויי המטפל והמדריך וההתפתחות ביניהם באמצעות שיחה, קריאה ויצירה, תוך הקבלה להתפתחות הציר אגו- סלף. בנוסף, נדבר על העולם הארכיטיפאלי ונפגוש בעיקר את ארכיטיפ הזקן החכם שבתוכנו, ונגע, ככל שיותיר הזמן במושג ההעברה לפי התאוריה היונגיאנית, עם דגש על מקומו של המדריך בתוך עולם ההעברה.

תפקידי המדריך ויחסי מדריך מודרך– גב' שרי גבע – עובדיה

במפגשים נעסוק במטלות העומדות בפני המדריך אשר נועדו לתמוך בתהליך הטיפולי. ביצירה של מרחב מאפשר לחקירה וללמידה, לתמיכה ולליווי, בהבנת ההתערבויות הטיפוליות ועוד. מסע משותף של חיפוש הדרך, על מנת להצמיח את המטפל וגיבוש עצמיותו כמדריך. ננסה לברר מהם התהליכים המתרחשים בהדרכה, במה שונה קשר טיפולי מקשר הדרכתי והאם קיימים קווי דמיון ביניהם. נבחין באיכות הקשר ומאפייניו, באווירת ההדרכה ובגבולות בין הדרכה לטיפול.

הדרכה מבוססת ביבליותרפיה במבט קלייניאני – גב' חן רן אלמוג

החשיבה הקלייניאנית שמה במרכז את יחסי ההעברה וההעברה הנגדית כמוקד חשוב בהבנה ובטכניקה הטיפולית. בסדנה קצרה זו, נפנה את המבט לעומקם ומורכבותם של יחסי העברה כפי שמתגלמים גם בתהליך ההדרכה.

בחלקה הראשון של הסדנה, נתנסה במפגש עם טקסטים כערוץ נוסף ויצירתי למפגש עם הלא מודע של המטופל, המטפל והמדריך ונבחן כיצד הם יכולים להוסיף לחשיבה המשותפת עם המודרכים שלנו.

בחלקה השני, נדון במאמרה של ארמה ברנמן פיק, "עיבוד בהעברה נגדית- מבט נוסף, חוויות בהדרכה" מתוך הספר "אותנטיות במפגש הפסיכואנליטי". ארמה היא אחת מהבולטים בממשיכי החשיבה הקלייניאנית והיא מציגה גישה הקוראת לנו לאחוז במטופלינו ומודרכינו בשתי ידיים: האחת מלאת רגישות והבנה למקום שבו אלו נמצאים והשנייה חותרת למגע עם אמת נפשית ומאמינה בה כאמצעי לריפוי והתפתחות. מתוך מאמרה ובעקבות רעיונותיו של ביון על מיכל ומוכל, נבחן כיצד המדריך ותהליך ההדרכה משמשים לעיתים כמיכל לתוכו משליכים המודרכים רגשות שלא הצליחו להתמודד איתם. לקראת הסדנה, המשתתפים מתבקשים להביא טקסט קצר המתחבר לחוויה ולקשר עם אחד המודרכים מתוך התנסותם.

הדרכה על הדרכה בכתיבת דוחות טיפוליים – גב' פזית כרמון

נדבך חשוב בעבודה הטיפולית קשור בכתיבת דוחות טיפוליים. יצירת תיעוד כתוב להיבטים שונים של התהליך הטיפולי (אינטייק, דוח פגישה, דוח סיכום טיפול ועוד) כרוכים במעבר שפות. מהשפה המדוברת, ומהשפה האמנותית, אל הטקסט המילולי. מהתרחשות שניתן לעצמנו לשהות בתוכה בהקשבה מרחפת, ובאי ידיעה, אל הטקסט המובנה שנרשם שחור על גבי לבן. מהיבטים של מה שמתרחש בתוך חדר הטיפולים האינטימי, אל הדף היוצא החוצה, אל מרחב חיצוני, שהשותפים לו הם גורמים חיצוניים למטופל ולמטפל. תיעוד התהליכים המתרחשים בחדר הם מצד אחד מעבר לשפה אחרת מזו המתקיימת בחדר הטיפול, ומצד שני, הם חלק חשוב במעשה ההבנה, התיעוד, האתיקה המקצועית, והחשיבות בהעברת מידע חשוב לאנשי המקצוע השונים. בסדנה שלפנינו נעסוק בהדרכה על הדרכה בתיעוד, נפגוש את חשיבות הטקסט הכתוב כחלק מהתהליך הטיפולי, נבין מה מעכב תהליכי כתיבה, ונעסוק ב'מה' וב'איך' של יצירת דוחות המותאמים למסגרות הטיפול השונות.

דילמות וסוגיות מורכבות בהדרכה בראי פסיכולוגית העצמי – נורית לביא

פסיכולוגית העצמי רואה בתהליך ההדרכה מצע של יחסי עצמי- זולתעצמי בין המדריכה והמודרכת. מתוך מושקעותה האמפתית של המדריכה, מתהווים התנאים המאפשרים צמיחה והתפתחות של העצמי הטיפולי הייחודי של המודרכת והתפתחות העצמי של המטופלת המוחזקת על ידה. 

במסגרת סדנא זו, בת שני מפגשים, נדון בתרומתה הייחודית של עמדה זו להתמודדות עם סוגיות מורכבות בהדרכה. למשל: חווית ביקורת או חוסר חיבור למטופלת, חווית כישלון וחוסר תקווה לגבי הטיפול, מצבים בהם המדריכה חשה ביקורת ושיפוטיות כלפי המודרכת.

במסגרת המפגשים נחדד מושגים מרכזיים בפסיכולוגית העצמי כגון "העברות זולתעצמי", "פיצול אנכי", "פירוש בראי פסיכולוגית העצמי" ו"התמרות של נרקיסיזם". נדון וניישם את ההבנות דרך תיאורי מקרים מהספרות ושל משתתפות הסדנא.

הדרכה מבוססת יצירה – ד"ר תמי גברון

ההרצאה תעסוק בעקרונות התיאורטיים והקליניים שעומדים בבסיס השימוש בתהליכי יצירה במהלך הדרכה. ההרצאה תמשיג תיאוריות שונות בנושא, שיומחשו באמצעות דוגמאות קליניות. בנוסף יתואר מחקר שבדק תפיסות מדריכות שהתנסו בהדרכה מבוססת יצירה. חלק מהשיעור יכלול התנסות שבה יודגם מודל ההדרכה של המרצה.

לטפל בלהט"ב- מומלץ לדעת – ד"ר ריבי אפרת

עד לפני כעשרים שנה,  היה קשה ביותר למצוא מטפל.ת שהוא להט"ב פרנדלי, מכיר את ייחודיות הנטייה, מקבלת ומעצימה את הזהות ה'אחרת'. כיום, כאשר ההתייחסות היא למנעד מגדרי ומיני רחב, חשוב שא.נשי טיפול ייחשפו להיבטים ולדגשים חשובים בעולם זה. לאחר המשגה של זהויות מגדריות ונטיות מיניות, נכיר את הטיפול האפירמטיבי בלהט"ב בהיבט הפרטני, הזוגי והמשפחתי. אני אשמח להעשיר את ארגז הכלים בגישה הדינמית באוריינטציה התייחסותית. תיבחנה סוגיות טיפוליות כגון תהליכי העברה והעברה נגדית בין מטופל להט"בית ומטפלת מהקהילה, ולא מהקהילה; חשיפה עצמית (של המטופל, של המטפלת) ועוד. 

סוגיות אתיות בתהליך ההדרכה – ד"ר נגה בן ששון

הטיפול באמנויות מעורר סוגיות אתיות מגוונות: אלו המאפיינות כל טיפול נפשי, ואלו המייחדות אותו, ואת הישענותו על תהליכי יצירה מגוונים. המפגשים יעסקו בסוגיות של אתיקה מקצועית ויתמקדו באלו הקשורות בתהליכי הדרכה.

הנושאים בהם נעסוק: עקרונות היסוד של אתיקה; מה בין אתיקה לחוק; הגדרת המתחם האתי; למידת מודל לדיון אתי; למידה ועבודה סדנאית על סוגיות ייחודיות המתעוררות בעבודת המדריך, בתהליכי הדרכה, ובאלו הייחודיים למטפלים באמנויות.

במפגשים ידונו נושאים כגון: אחריות אתית של המדריך כלפי המודרך; נושאים שבין חובת שמירת סודיות לחובת הדיווח; יחסים כפולים; גבולות ההדרכה ועוד.

המפגשים ישאפו להעמיק את החשיבה האתית ולעורר את המודעות והמיומנות להתמודדות עם התעוררותה של הבעיה האתית. ישולב לימוד עיוני ועבודה סדנאית בה יוצע תרגול ודיון במקרים שיובאו על ידי הסטודנטים- המדריכים בעבודתם הטיפולית- הדרכתית.

שנה ב'

סוגיות בתהליכי הדרכה בטיפול בהורות בשילוב אמנות- גב' גלי לוין

בהדרכת מטפלים נפגוש לעתים קרובות את סוגיית הטיפול בהורות. המפגש הטעון רגשית בחדר ההדרכה, מביא אליו את הילד הפנימי וההורים המופנמים אצל המדריך והמטפל וכן את הילד וההורים האמיתיים אותם פוגש המטפל במציאות. סוגיות אלו מפגישות אותנו עם רוחות רפאים ומלאכים מסייעים ותומכים בהדרכה. באמצעות שילוב חומרים תאורטיים ויצירה, נפגוש סוגיות שונות הקשורות להעברה בינדורית וטרנספרנס שעולות בחדר ההדרכה. נתמקד בסוגיות הבאות: 1. הורות לילדים עם צרכים מיוחדים 2. הורות עם מאפיינים של הפרעות אישיות (נרקיסיסטית, גבולית) 3. הורות במצבי משבר, טראומה ופגיעות מיניות.

לטפל בלהט"ב- מומלץ לדעת – ד"ר ריבי אפרת

עד לפני כעשרים שנה,  היה קשה ביותר למצוא מטפל.ת שהוא להט"ב פרנדלי, מכיר את ייחודיות הנטייה, מקבלת ומעצימה את הזהות ה'אחרת'. כיום, כאשר ההתייחסות היא למנעד מגדרי ומיני רחב, חשוב שא.נשי טיפול ייחשפו להיבטים ולדגשים חשובים בעולם זה. לאחר המשגה של זהויות מגדריות ונטיות מיניות, נכיר את הטיפול האפירמטיבי בלהט"ב בהיבט הפרטני, הזוגי והמשפחתי. אני אשמח להעשיר את ארגז הכלים בגישה הדינמית באוריינטציה התייחסותית. תיבחנה סוגיות טיפוליות כגון תהליכי העברה והעברה נגדית בין מטופל להט"בית ומטפלת מהקהילה, ולא מהקהילה; חשיפה עצמית (של המטופל, של המטפלת) ועוד. 

הדרכה על הדרכה בטיפול קבוצתי – מר יוסי פולק

הדרכה על הדרכה בטיפול קבוצתי הינה ביטוי לתהליך רב מימדי (נילמן, 2004), בו בכל רגע נתון מתקיימת מימדיות שונה בין כל מרכיבי ההדרכה בקבוצה: מטופל, יחידים בקבוצה, הקבוצה כשלם, מנחה, מדריך, ארגון ועוד. בכל רגע נתון מימדים שונים נמצאים בקידמת הבמה ומהווים את הבסיס לתהליך המקצועי המתרחש בה. סמינר קצר זה יעסוק בדגשים ייחודיים המאפיינים את ההדרכה הניתנת למדריך הקבוצתי על טיפול קבוצתי והנחיית קבוצות בכלל. הדגש המרכזי בסמינר זה יהיה על הקבוצה כשלם, הדינמיקה הבינאישית והשפעתה על הפרטים בקבוצה, מטופלים, מנחים ומדריכים. הקבוצה משמשת בתהליך זה כמשאב מכיל ומעצים, ובמפגשים נעשה שימוש בגורמים המקדמים של הקבוצה, בעיקר דרך התאוריות של ביון (Bion) ופוקס (Foulkes). מבנה הסמינר יכלול בחלק הראשון המשגה ותיאוריה ובחלק השני יישום ותרגול של הדרכה קבוצתית.

הדרכה קבוצתית בשילוב אמצעים אמנותיים בהסתמך על גישתו של פוקס – גב' יעל לביא

בסדנא זו נצא מהתיאוריה לפרקטיקה. במהלך הסדנה נעלה סוגית הדרכה, נבחר יחד תמות מרכזיות מסוגיה זו, נצא לעבודה בכלים אומנותיים, נאסוף את התכנים שיעלו וננסה לקשור אותם לסוגיה שעלתה.

נסכם בחיבור לתאוריה של פוקס והסבר על הבחירה בגישה זו באמצעות שיחה ומצגת.

הדרכה במצבי אלימות ביתית (domestic violence) כקונטקסט של abuse  בילדים- "ילדים עדים/חשופים לאלימות" – ד"ר יפעת כרמל

יחידת הלימוד תהיה מורכבת משלושה מפגשים בהם נחשוף את המורכבות ונעמיק : א) בידע המרכזי שהתפתח בתחום על הפערים הקיימים בו. ב) באופי ההתערבות שמטפלים צריכים לכוון אליה לאור המשגות תיאורטיות חדשות. ג) בפתרונות הקהילתיים-חברתיים שיכולים לשמש כקונטקסט ממשי לעבודה טיפולית יעילה.

בכל אחד מן המפגשים נשלב התייחסות לתיאורי מקרים שתביא המרצה ו/או למקרים שיביאו הסטודנטים מהשטח. כמו כן, תהיה התייחסות למורכבות הספציפית של כתיבת דו"חות מקצועיים בהקשר של תחום הפגיעה שנקרא "ילדים חשופים לאלימות ביתית"; לנושא של חובת דיווח בקונטקסט זה; ולהדרכה סביב עבודה מול כל אחד מן ההורים.

להאיר את הרי החושך: איך מונעים אובדנות? – פרופ' יוסי לוי בלז

מיליון איש מתאבדים מידי שנה בעולם, מהם יותר מ-500 בישראל. זו סיבת המוות השנייה בקרב צעירים במדינות רבות בעולם. מה אנחנו יודעים על תופעה טראגית וכאובה זו? איך ניתן למנוע? כיצד ניתן לטפל באנשים הפגיעים לאובדנות כמו גם בשארי התאבדות? מה ניתן לעשות בכדי להציל חיים?

בסדנא הקרובה ננסה לשפוך אור על תופעה כאובה זו ולצאת למסע קצר להיכרות עם הלך הרוח האובדני, גורמי הסיכון והחוסן להתאבדות, תהליכי הערכת סיכון אובדני בקליניקה, בתהליכי הדרכה וביום יום. למידה זו תעניק לנו ידע, כלים מעשיים להערכת סיכון ומוכנות גבוהה יותר להתמודד עם התופעה מול הנמצאים במצוקה וזקוקים לעזרה.

סוגיות אתיות בתהליך ההדרכה- חלק ב' – ד"ר נגה בן ששון        

הטיפול באמנויות מעורר סוגיות אתיות מגוונות: אלו המאפיינות כל טיפול נפשי, ואלו המייחדות אותו, ואת הישענותו על תהליכי יצירה מגוונים. המפגש מהווה יחידת המשך ללימוד יסודות האתיקה שנלמדו בשנה א', ויתבסס על עבודה סדנאית שתעסוק בסוגיות אתיות ייחודיות המתעוררות בעבודת המדריך, בתהליכי הדרכה, ובאלו הייחודיים למטפלים באמנויות.

לקראת המפגש יוזמנו הסטודנטים לשלוח אלי דילמות אתיות שהתעוררו בתהליכי ההדרכה. נשאף לבסס את הסדנה על דילמות אלו והסוגיות הנובעות מהן.

הלימודים יתקיימו אחת לשבועיים בימי ה', בין השעות 14:00 – 20:00.

הלימודים כוללים שיעורים חווייתיים, הרצאות תיאורטיות והדרכה על הדרכה קבוצתית.

סה"כ 168 שעות לימוד אקדמיות, מתוכן 84 שעות לימוד אקדמיות של הדרכה על הדרכה קבוצתית.

ד"ר אפרת ריביגב' ארד אורלי, מ"אד"ר בן ששון  נגה
גב' גבע עובדיה שרי, מ"אד"ר גברון תמי, מ"אד"ר ירושלמי רננה
גב' כרמון פזית, מ"אד"ר כרמל יפעתגב' לביא יעל, מ"א
גב' לביא נורית, מ"אפרופ' לוי בלז יוסיגב' לוין גלי, מ"א
מר פולק יוסי, מ"אגב' קורן סוסקינד טל, מ"אגב' רן אלמוג חן, מ"א
גב' שליט ברלב תמר, מ"א

300 ש"ח

6,300 ש"ח לשנה"ל תשפ"ד

עבור הדרכה אישית ישלם המודרך ישירות למדריך האישי.

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

מרכזת התכנית גב' שרון ליאור

דוא"ל slior@univ.haifa.ac.il