shiluv

בית הספר לפסיכותרפיה

Mindfulness Based Experiential (body-mind) Therapy

טיפוח מודעות קשובה לילדים ונוער - הטמעת מיומנויות מיינדפולנס באוכלוסיות שונות

תכנית דו שנתית בקמפוס שילוב, כפר תקוה, קרית טבעון

שנה"ל תשפ"א 2020-2021

מורים : אריק מנדלבאום, גב' גליה טיאנו רונן, דר' סופי ברזילי, גב' גלית קליגר, גב' רוית שוורץ, טליה, גב' סיוון חנוני, דר' רונית שלו,

רקע

פעמים רבות נדרשים ילדים ונוער על ידי עולם המבוגרים "לשים לב" , "להתרכז". איש אינו מלמד אותם איך לעשות פעולות אלו מתוך הנחה שהן טבעיות ובהירות לכל. תרגול מיינדפולנס מטפח שני סוגי קשב מועילים: האחד ממוקד המסייע לריכוז וויסות גורמים מסיחים. השני, פתוח ומקבל המסיע בהרגעה, ניהול מצבי דחק ועבודה עם רגשות סוערים.

לאורך השנים על רקע צורך עולה ממערכות יחסים המערבות ילדים נוער ומבוגרים ,בבית, במערכות חינוך, במרכזים קהילתיים ובינם לבין עצמם התפתחו תרגולים מבוססי מיינדפולנס המתיחסים למרכיב ההתפתחותי של הילד. כיום מחקרים רבים מראים את ההשפעה המיטיבה של תרגול מגיל צעיר על  נוכחות, ריכוז, בהירות מחשבה, ויסות רגשי, הכלה גדולה יותר של עצמנו ושל אחרים.

בתרגולי מיינדפולנס מושם דגש לא רק על עבודה עם הדפוסים האוטומטים אלא גם הפניית תשומת לב מודעת למה מתרחש ברגע הזה בתודעה ובגוף. ניתנים כלים להכרות קרובה עם מימדים קוגניטיבים רגשיים וגופניים, תוך דגש על התייחסות עצמית חומלת.

בתכנית זו נלמד את בסיס טיפוח מיומנויות מיינדפולנס ואופן העבודה עם ילדים ונוער באוכלוסיות שונות. עבודה על ילדים בבית ספר יסודי ותיכון עם כלים אלה. עבודה עם ילדים עם שיתוק מוחין, עבודה במסגרת בריאות הנפש עבודה, במצבי טראומה ועבודת המבוגרים עם רגשות מאתגרים ופתרון קונפליקטים.

מטרות התכנית

לימוד וייצוב תרגול מיינדפולנס.לימוד הגישה של מיינדפולנס עם ילדים ונוער.להקנות למשתתפים כלים מובנים, מיומנויות ומשאבים שיסייעו להגיב לאירועי החיים באופן קשוב ובצורה מועילה.פיתוח חווית נוכחות גופנית מודעת והנחת כוונה להתייחסות מותאמת יותר לעולם הפנימי ולדרישות הסביבתיות.הכרות מעמיקה עם הצרכים והמענה לאוכלוסיות השונות.הטמעת עבודה באוריינטציה זו במסגרות המתאימות השונות.

התכנית בנויה מיחידות, כאשר כל יחידה תעסוק בנושא יחודי ואופן יישומו .

נושאי הלימוד העיקריים

לימוד מיינדפולנס – תרגול דגשים בתרגול מיינדפולנס עם ילדים ונוערעבודה עם ילדים ונוער באופן יחודי – בתי ספר, בריאות הנפש , צרכים מיוחדים, טראומה.הקניית מיומנויות של עבודה עם רגשות מאתגרים וקונפליקטים עבור הדמויות המבוגרות העובדות עם הילדים והנוער.חיבור למשאבים האישיים ועבודה איתם.שילוב אמנויות וכלים יצירתיים בעבודה.

באמצעות התכנית ילמדו תכנים שמטרתם להביא להכרות מעמיקה יותר עם טיפוח מיינדפולנס וכן להתנהלות מיטיבה יותר של המורים וההורים עם התלמידים, של התלמידים עם חבריהם ושל הצוותים מול ההורים שמובילה לשיפור האקלים במסגרות השונות.

במקביל ללימודים והתנסויות אלו יתכנן כל משתתפ\ת בשנה א' מיזם להתערבות חיצונית שילווה על יד צוות ההוראה ובשנה ב' ייושם בשטח.

אוכלוסית יעד

מורים, הורים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה, רופאים, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, עובדי סיעוד ואנשי טיפול וסיוע והמעוניינים להרחיב את דרכי ההתערבות שלהם. קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי

שיטת הלימוד

המפגשים יכללו רקע תיאורטי ולמידה חווייתית. המפגשים בקורס משלבים התנסויות אישיות וקבוצתיות, למידה תאורטית, תרגולי מיינדפולנס , תרגול אישי וקבוצתי, משימות בית. פיתוח יוזמה אישית ויישומה.

מבנה ומשך התכנית

ימים ושעות: שנה א'

25 מפגשים, אחת לשבוע  בימי  שני   16:30-20:30          

סה"כ: 130 שעות אקדמאיות.

ת.פתיחה  19.10.20

שנה ב'

סה"כ : 100 שעות אקדמאיות

מטרות התכנית בשנה א':

הכרות עם תיאוריות של מודעות קשובה והתנסות בתרגול המעשי

הכרות עם אפשרויות המימוש של מודעות קשובה בתהליכים במסגרות השונות

ליווי והדרכה של הסטודנטים בתכנון היוזמה במסגרות השונות

מטרות התכנית בשנה ב':

העמקת למידה תיאורטית של מודעות קשובה והעמקת התרגול המעשי ביחידות מרוכזות (חמשושים\ריטריטים\ תרגול מיינדפולנס)

בחינת אפשרויות המימוש של מודעות קשובה בתהליכים טיפוליים/ייעוציים/ קבוצתיים במסגרות השונות.

ליווי והדרכה של הסטודנטים ביישום היוזמה.

מבנה שנה א'

קורס מיינדפולנס - 10 מפגשים של 4 שעות הכולל עבודת גוף15 מפגשים המתחלקים באופן הבא : שעתיים של הוראה בנושאים שונים : הוראת מיינדפולנס לילדים ונוער,מיינדפולנס במערכת החינוך , העבודה עם ילדים ונוער באוכלוסיות שונות. שעה - תרגול והעמקה בתחום המיינדפולנס. שעה - יוגה ותנועה לילדים ונוער.גיבוש יוזמת התערבות במסגרות השונות

מבנה שנה ב'

תרגול מיינדפולנס מכוון ילדים ונוער לאורך השנה – שעה וחצי בשבועחמשושים/ סדנאות/ ריטריט – בנושא התנסות בעבודה עם ילדים ונוער באוכלוסיות השונות במגוון כלים כגון: משחק, תנועה, אמנות, טבע וכדומה.פרקטיקום -יישום היוזמה שהוצעה בשנה א בליווי מורי הקורס. תתקיים תקשורת בין הסטודנטים למנחים (מחוץ לשעות ההוראה של התכנית) לשם קידום תכנון היוזמה של המשתתפים במסגרות השונות בהן היוזמה מבוצעת.   כל הסטודנטים יזכו ל שעות הדרכה בחודש.

 

לפרטים והרשמה

אתר מרכז שילוב: www.shiluv-bodymind.co.il

טלפונים: 04-9931110, 050-8529455, 050-8529239