shiluv

  

פוטותרפיה - צילום כסיפור הנפש

שנה"ל תשפ"א 2020 - 2021

 

מרכזת אקדמית: גב' מיכל שוהם שביב, מ"א  

מורים:  ד"ר תמר סימוןמר גלעד בנארי

 ״תצלום בודד לוכד רק רגע יחיד, וזה עשוי- או שלא עשוי – להיות רגע שהינו טיפוסי לרגעים רבים אחרים. רק אם הסיפור המתלווה לתצלום מאשר שהרגע הלכוד הזה אכן משקף את התמונה בשלמותה, רק אז יש להעניק תשומת לב אמיתית למסר שמעביר תצלום בודד״ (מאחורי החיוך/ברמן)

רקע

בתקופה בה אנו חיים הפך הצילום מתהליך עבודה מורכב ויקר לכלי נגיש וזמין עבור כל אחד ואחת, שנמצא בשימוש יום יומי.

התכנית מציעה היכרות עם תחום הפוטותרפיה, השייך למשפחת הטיפולים באמנויות, ועושה שימוש בצילום ובתמונות על מנת לגעת בחלקים מסיפור חייו של המשתתף, ולהנגיש תחושות מודעות ולא מודעות.

הפוטותרפיה רואה בצילום שפה בעלת כללי תחביר ודקדוק משלה. על פי גישה זו, היכולת לקרוא ולדבר את השפה הצילומית, חושפת בפנינו רמזים לאופן בו אנו חווים את העולם. היא פותחת בפנינו דרך פנימה, אל סיפור הנפש.

הכלים מתחום הפוטותרפיה מתאימים לעבודה רגשית במגוון תחומים: טיפוליים, חינוכיים וייעוציים עם אוכלוסיות שונות.

תכנית הפוטותרפיה שלפניך, משלבת לימוד יסודות תיאורטיים עם התנסות חווייתית וצמיחה אישית. בתוך התהליך הלימודי משולבים שימושים בטכניקות שונות ובכלים מעשיים. מסגרת הלימודים כוללת התנסות בצילום יצירתי ושילוב בין תהליכי צילום ושימוש בתמונות קיימות לעבודה מתחום הטיפול הנרטיבי.

תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.

*תכנית הפוטותרפיה הינה חלק מבית הספר לפסיכותרפיה, גופנית נפשית מבוססת מיינדפולנס. ניתן ללמוד את התכנית כיחידה בפני עצמה או כחלק מלימודי התכנית התלת-שנתית. בוגרי התכנית שעומדים בקריטריונים של בית הספר לפסיכותרפיה ואשר ירצו להשלים לימודיהם המלאים בפסיכותרפיה יוכלו לעשות זאת.

 

מטרות התכנית

  • להניח את היסודות לשימוש בכוחו של הצילום כחוויה רב חושית וככלי מחבר בין עין ללב.לעבור תהליך אישי וקבוצתי בשימוש באפשרויות הצילום ככלי טיפולי.
  • להתוודע לעולם הפוטו תרפיה בשילוב האומנויות (צילום יצירתי, כתיבה יצירתית ונרטיבית).
  • לקשור את עולם הצילום בהקשרים חברתיים ותרבותיים.

אוכלוסיית יעד

התכנית מיועדת למטפלים ואנשי ייעוץ, חינוך וסיוע, המבקשים לשלב את הפוטותרפיה ככלי טיפולי, על פי הכשרתם המקצועית, ולאלו המעוניינים להתנסות בתהליך חוויתי והתפתחות אישית.

 

נושאי הלימוד המרכזיים

היסודות לשימוש בכוחו של הצילום כחוויה רב - חושית וככלי מחבר בין עין ללב.דיוקן אישי בהשתקפות האני.שינויים מכוננים במבט המצלמה: צילומי העצמה.תמונות בסיפור חיים: מהסיפור שסיפרתי אל הסיפור המרפא.התבוננות באלבום המשפחתי – העבר בהתבוננות עכשווית.צילום יצירתי: צילום כחוויה רב - חושית.הנרטיב: מסע גיבור.

 

תנאי קבלה

ראיון אישי.
אין צורך בניסיון קודם בצילום.

 

דרישות התכנית

נוכחות חובה ב-80% מהמפגשים. פרויקט אישי בסיום התכנית.

 

שיטת הלימוד

הקורס יתבצע כסדנת יצירה והתנסות אישית במסגרת קבוצתית. חומרי ההתנסות ישולבו בחומרים תיאורטיים. יש להצטייד במצלמה לכל המפגשים.
אין צורך בידע קודם בצילום. על התלמיד לדעת להפעיל את המצלמה שלו. במהלך השנה ישולבו ימי צילום חוץ.

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות הקורס, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

 

מבנה ומשך התכנית

יתקיימו 30 מפגשים שבועיים בימי ד', בין השעות:  16:00-19:30
2 מפגשי צילום בחוץ נוסף ייערך ביום ו' בין השעות     9:00-12:00

סה"כ 140 שעות לימוד אקדמיות.

תאריך פתיחה:  25.11.20

 

דמי הרשמה

300 ₪ שאינם מוחזרים.

 

שכר לימוד

8,100  

 

תקופת קורונה/ תקופה דומה לה: 

בכפוף להנחיות משרד הבריאות ובשיקול הנהלת מרכז שילוב, ייתכן והלימודים כולם או חלקם יתקיימו באמצעים מקוונים מרחוק. מרכז שילוב ערוך טכנית ומתודולוגית לקיים את הלימודים בכל תנאי ובכל הרכב כזה או אחר בהתאם לשיקולים המקצועיים של צוות הנהלה. המעבר ללמידה בזום הוא חלק בלתי נפרד מה "כאן עכשיו" של תקופתנו ולכן מהותית וגם חוזית כל מעבר ללמידה מרחוק לא יהווה הפרת חוזה או עילה להחזר כספי בגין הלימודים שימשיכו כסדרם

ייתכנו שינויים בסגל המורים ובתאריכי הקורסים.

*  ייתכנו שינויים בלימוד הסילבוס המוגש על פי החלטת המורה הקשורה בתהליך הלמידה הקבוצתי

* ייתכנו שינויים בתכני הקורסים בהתאם להתפתחות הקבוצה והחלטת המורה.

המעבר לשנה ב' בכל התכניות מותנת במספר המשתתפים

 

לפרטים והרשמה: אתר מרכז שילוב: www.shiluv-bodymind.co.il,

טלפון: 04-9931110, 050-8529455, 050-8529239, דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.