מוזיקה רפלקסיבית והשפה הסיניסתזית –  מהי גישת הפלייגראונד (ALP/Playground)

מאת: קרן רוזנבאום

מוזיקליות, חלק בלתי נפרד מהאבולוציה האנושית, הוכחה על ידי מחקרים רבים כמרכיב מרכזי בתקשורת אנושית. כל אחד מאיתנו מבטא תכונות מוזיקליות באופן אינטואיטיבי וייחודי, ובכך מניח את היסודות למה שאני מכנה "מוזיקה רפלקסיבית". מוזיקה רפלקסיבית מבוססת על תופעת הסינסתזיה (תופעה נוירולוגית שבה חושים שונים משתלבים באופן לא רצוני ליצירת תפיסת מציאות מורחבת). המרכיב הסינסתזי כחלק בלתי נפרד מהמוזיקה הרפלקסיבית יוצר חוויה מוזיקלית עשירה ורב-שכבתית, המדגישה את האינטראקציה בין מודאליות חושיות שונות, כמו קול, חזות, תנועה ואפילו טעם, ואת האינטראקציות בין מבצעים, קהל, זמן ומרחב. 

מוזיקה רפלקסיבית שואפת לשבור מחסומים מסורתיים בהבעה מוזיקלית ולהציע חוויה הוליסטית שבה קלט חושי משתלב כדי לעורר תגובות רגשיות וקוגניטיביות עמוקות. היא לוכדת את תמצית החוויות מרגע לרגע ומעבירה אותן למסע משותף שמעמיק את ההבנה והקשר. במקביל, היא שומרת על המסגרת והגבולות של יצירה מוזיקלית מסורתית, תוך שמירה על ההשפעה של הופעה מוזיקלית מתוכננת בקפידה. שפת התקשורת המוזיקלית הרפלקסיבית מקבילה לשפת התקשורת הסיניסתזית. 

דיבור בשפת המוזיקה הוא הקרוב ביותר ל“דיבור בשפה הסינסתזית”. שפת התקשורת הסיניסתזית היא ביטוי של האינטואיציה האנושית, המשלבת בין חושים ליצירת חוויה תקשורתית-תחושתית-רגשית כוללת. כאשר האם מפרשת את בכיו ותנועותיו של התינוק, היא למעשה מדברת את 'שפת הסינסתזיה המשותפת' שלהם. תיאום זה מסייע ביצירת התקשרות בטוחה ומוסיף עומק חוויתי שבהדרגה הופך לבסיס התקשורת של התינוק עם העולם.

באמצעות השפה הסיניסתזית נוצרים הבנה, קשר ותקשורת בין-אישית רפלקסיבית ורספונסיבית, מתוך מודעות עצמית לרגשות ולמחשבות. החלק הרפלקסיבי מתייחס לחשיבה והבנה פנימית בזמן השיח, הכוללת מודעות עמוקה לרגשות, מחשבות וכוונות של כל הצדדים המשתתפים. החלק הרספונסיבי מתייחס לתגובות מיידיות הנובעות מתוך ההקשבה האקטיבית והגמישות ביחס למסרים המתקבלים מכל השותפים בזמן אמת. 

התקשורת הרפלקסיבית רספונסיבית מאפשרת לכל אחד מאיתנו להיות בתודעה נוכחת, ליצור ולהבין את העולם הסובב אותנו. תקשורת בין-אישית בזמן-אמת המכילה רכיבים ורבליים, א-ורבליים ופרא-ורבליים ובנוסף ה"מרכיב הנעלם" = השפה הסיניסתזית יוצרים תקשורת בין-אישית רחבה. החלק הסינסתזי יוצר את הדבק שמחבר בין חלקי המסרים השונים ומעשיר את ההבנה, התודעה ויכולת לתשומת לב עמוקה, שנדרשת בתפיסת המציאות כולה.

את שפת התקשורת הסינסתזית ניתן לתרגל בעזרת כלי גישת הפלייגראונד (alp/playground) שפותחו בעזרת המוזיקה הרפלקסיבית. גישת הפלייגראונד מציעה כלים לתהליך יצירתי לחיבור אנשים וקהילות דרך מוזיקה רפלקסיבית ומשחקיות, עם פילוסופיה וכלים טיפוליים שמטרתם לסייע בהבנה עצמית ובהעצמת הרווחה הנפשית. פילוסופיית הפלייגראונד מתייחסת לחיים כמגרש משחקים עשיר, בו מתאפשרת חקירה, משחק והתנסות חווייתית בין-חושית, שמאפשרת חיבור עמוק יותר בין העצמי לסביבה.

בגישת הפלייגראונד, ה'פלייגראונד' הוא מרחב פיזי, אינטראקטיבי, שבו מתקיימות תקשורת בין-אישית וחקירה יצירתית באמצעות מודעות סינסתזית ושפה סינסתזית. הגישה מעודדת דיאלוג יצירתי תוך שימוש בביטוי בין-חושי, שתורם להבנה רגשית ותקשורת מועצמת. המודעות הסינסתזית מאפשרת חיבור גוף-נפש והבעת רגשות יצירתית, ודרך החוויה הבין-חושית, ניתן ליצור סביבה אישית שמקדמת רווחה רגשית ותחושת שליטה בחיים.

מחקרים מראים כי אנשים עם גיוון נוירולוגי, ובמיוחד אנשים על הרצף האוטיסטי, מפגינים לעיתים קרובות רמות גבוהות במיוחד של סינסתזיה. הסינסתזיה מאפשרת להם לחוות את העולם בצורה שבה חושים פועלים במקביל, וכתוצאה מכך היא עשויה לגרום להצפה חושית ורגשית. גישת הפלייגראונד והכלים שלה חשובים במיוחד לעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי, מאחר שהם מאפשרים שימוש במודעות סינסתזית ובביטוי בין-חושי כדי ליצור תקשורת עמוקה ומשמעותית יותר. הגישה מעודדת יצירת קשרים א-ורבלים מותאמים לחוויות החושיות המגוונות של אנשים עם גיוון נוירולוגי, ומאפשרת להם לבטא את עצמם בצורה מדויקת ומלאת עוצמה, תוך תחושת שליטה וביטחון.

המשחקיות הפנימית המתהווה כחלק אינטגרלי בתהליך ההתערבות, מהווה כלי מרכזי ליצירת תקשורת אפקטיבית וחיובית. המשחקיות מאפשרת לחזק את תחושת השליטה בזמן-אמת. הסינסתזיה, ככלי מרכזי בגישה זו, מאפשרת לחוות את העולם בצורה עשירה, התורמת ליצירת מרחב של גילוי הדדי, שבו המטפל והמטופל פועלים יחד להבנת וביטוי העולם הפנימי בצורה אותנטית ומשמעותית.

גישת הפלייגראונד מציעה פרספקטיבה חווייתית לחיים, המדמה אותם למגרש משחקים של כל החושים, במטרה לחזק את החיבור העצמי, לאחר ולסביבה. כך נפתח מרחב של יצירה, גילוי והתפתחות אישית, המוביל לחווית חיבור אמיתי בין אנשים וקהילות, ממש כמו תזמורת בה כל כלי הוא חלק מהרמוניה משותפת. מוזיקה רפלקסיבית וגישה סינסתזית מציעות הזדמנות ייחודית לחקור את החיבור האנושי דרך שילוב חושי עמוק והבנה רגשית. חיבור של השפה הסינסתזית ומשחקיות מאפשרים לנו ליצור קשרים עמוקים יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו, לטפח הבנה והזדהות, ולהפוך את העולם למקום עשיר ומשמעותי יותר. 

קרן רוזנבאום:

קרן רוזנבאום היא מלחינה, מנצחת, פרפורמרית ומחנכת בעלת שם עולמי עם למעלה מ-30 שנות ניסיון, המתמחה בהנחיית סדנאות תקשורת בינאישית ודינמיקה קבוצתית, ותומכת בהקמת מוסדות חינוך ייחודיים ובבניית מהלכים פדגוגיים ליצירת תרבות חדשנית בארץ ובעולם. היא יצרה את גישת הפלייגראונד וכלי הפלייגראונד (alp/playground – active listening playground), המשלבים כלים מעולמות המוזיקה, האמנות הוויזואלית והתנועה, יחד עם מחקר על תקשורת רפלקסיבית ופיתוח מיומנויות תקשורת בין-אישית, חברתית וסביבתית. יצירותיה מבוצעות על ידי מגוון קהלים, ממוזיקאים ועד מנהלים בחברות כמו איקאה.  טכניקת הניצוח ושיטת התיווי המקורית שלה תוארו כפורצות דרך בספרה של תרזה סאוור "Notations 21" שפורסם ב-2009, ויצירתה מתוארת לעיתים קרובות כחוויה על הקצה, עם איכות עמוקה ובלתי נשכחת, "כמו נסיעה ברכבת הרים" (נינה קולוסי, ניו יורק, אוצרת ויוצרת פרויקט Streaming Museum). ֿ הקימה וניהלה את אנסמבל וקהילה בינלאומית בשם "רפלקס" ליצירה מוזיקלית ובינתחומית חברתית. עבודתה עם קהילות מגוונות ברחבי העולם – כולל קהילות במצוקה, מחנות פליטים, מוסדות חינוך, אוניברסיטאות, תזמורות, אקדמיות, מוזיאונים וארגוני הובילה להקמת ארגון עולמי www.composingcommunity.com

פרטיטורה: קרן רוזנבאום, מוסיקה רפלקסיבית.

שיטת ALP פלייגראונד קרן רוזנבאום

״טיול אוזניים

עצמי עיניים/ הקשיבי הכי רחוק שתוכלי…

ועוד קצת הלאה

הקשיבי הכי קרוב שתוכלי…

ועוד קצת קרוב

תני לאוזניים לטייל הכי רחוק – הכי קרוב

תני תשומת לב לאופן הטיול

תפתיעי את עצמך!

מהר – לאט, לעצור – להתחיל, למעלה – למטה

להיפרד – להצטרף, הכי רחוק – הכי קרוב

וכל מה שביניהן…״

תקשורת רפלקסיבית - רספונסיבית דרך תודעה מוזיקלית - מהי גישת הפלייגראונד (ALP/Playground)