מיומנויות תקשורת רב-חושית עם קהילת הגיוון נוירולוגי והרצף האוטיסטי

יצירת קשר דרך משחקיות פנימית בגישת הפלייגראונד ALP/Playground

Stage I

מתי ואיפה?
08:30-14:00
ימי א' באוניברסיטת חיפה
ימי ד' בתל אביב

 

משך ההכשרה
12 מפגשים
סמסטר א', תשפ"ו

קהל יעד
מטפלים, רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים, אנשי חינוך ואמנויות

ניהול אקדמי והנחייה
גב' קרן רוזנבאום, מ"א

מיומנויות תקשורת ויצירת קשר עם אנשים על הרצף האוטיסטי

אודות התכנית

״מה אם היה לנו צופן לחיבור אמיתי – עם עצמנו, עם אחרים, ועם העולם?״

תקשורת היא הרבה יותר ממילים. היא כוללת שפה מילולית, תנועות גוף, מגע וצלילים, היוצרים יחד מארג עשיר של ביטויים ורבליים, לא-ורבליים ופרה-ורבליים. עבור כל אדם, ובמיוחד עבור אנשים עם גיוון נוירולוגי (Neurodivergent) ואלו הנמצאים על הרצף האוטיסטי – אתגרי תקשורת עשויים להשפיע על החיבור לעצמם ולסביבתם.

"גיוון נוירולוגי" מתייחס לוריאציות עצביות וקוגניטיביות, המשפיעות על תפקודים מנטליים כגון התנהלות חברתית, למידה וקשב. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שבקרב אוכלוסיות אלו ישנה שכיחות גבוהה של סינסתזיה – חוויה בה חושים שונים פועלים יחד ומייצרים תחושת מציאות עשירה ולעיתים מציפה. אמנם זו עשויה להוביל לאתגרי ויסות, אך היא גם פותחת פתח לעולם תקשורתי חדש: חווייתי, משחקי, ואינטואיטיבי.

כאן גישת הפלייגראונד נכנסת לתמונה:

גישת הפלייגראונד (ALP – Active/ Attune Listening Playground) היא גישה חווייתית, בין-תחומית וחדשנית שנולדה מתוך צורך עמוק ביצירת תקשורת מותאמת לאנשים עם חוויית חישה, רגש ותפיסה ייחודית. הגישה פותחה כדי לאפשר תקשורת רב-חושית – מה שאנחנו מכנים תקשורת סינסתזית – שבה "מתרגמים" חוויה אחת לחוש אחר: קול לתנועה, צבע לרגש, מחווה למנגינה.

במרכז הגישה עומד המשחק הסינסתזי – מצב שבו כל חוויה חושית יכולה להפוך לשפה. דרך תרגילים פתוחים ויצירתיים, משתתפים לומדים לפתח מודעות סינסתזית ולהיות נוכחים בתוך מה שנקרא "משחק בזרימה" – השתתפות חופשית, ממוקדת וחושית בעת ובעונה אחת. כך לומדים להקשיב, להתחבר ולבטא את מה שלא תמיד ניתן לתאר במילים.

הקורס מציג את גישת הפלייגראונד לא רק כשיטה, אלא כתפיסת עולם – כזו שרואה בתקשורת לא רק אמצעי להעברת מידע, אלא מרחב של חקירה, שייכות ויצירה משותפת. הוא מעניק כלים לפיתוח תקשורת עמוקה יותר – פנימית ובין-אישית – באמצעות מוזיקה רפלקסיבית, הקשבה רפלקסיבית, התכווננות רגשית, ופעולה משחקית.

למה זה חשוב?

היכולת לשחק, להקשיב ולהתבטא דרך חוויה חושית ישירה משחררת מאילוצים לשוניים, מחזקת תחושת שליטה בזמן אמת ומאפשרת יצירת קשרים אנושיים עמוקים. בעידן של עומס גירויים, תקשורת סינסתזית מעניקה מרחב להקשיב פנימה והחוצה בו זמנית.

הגישה מתגלה כמשמעותית במיוחד בעבודה עם ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, אך משפיעה לטובה גם על צוותים חינוכיים, משפחות, מטפלים וקהילות שלמות. היא מלמדת אותנו לראות כל מפגש כהזדמנות לגילוי הדדי ולביטוי בלתי אמצעי.

במילותיו של דונלד ויניקוט – המשחק הוא לא רק כלי, אלא מקום מגורים לנפש. אנו מחזירים לעצמנו את היכולת לשחק, ודרכה – ליצור, להקשיב ולהיות.

הקורס מתאים לאנשי טיפול, חינוך והנחיה, למתעניינים בגיוון נוירולוגי ובעבודה עם ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, למי שמבקש להרחיב את רפרטואר הכלים לתקשורת עמוקה, רב-חושית ולא שיפוטית ולאמנים, אנשי יצירה וקהילה.

Photo: Kiki Ylimutka*

מקלדת מחשב עם שתי אותיות מודגשות בה CV

תנאי קבלה

מטפלים (עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, מטפלים באמנויות ופסיכותרפיסטים), רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים, אנשי חינוך ואמנויות (בעלי תואר ראשון לפחות). מתאים במיוחד לאנשי מקצוע העובדים עם אנשים עם גיוון נוירולוגי (Neurodivergent) ועל הרצף האוטיסטי.

מועמדים מתאימים יעברו ראיון אישי. מספר המקומות מוגבל.

ערימת ספרים צבעוניים

דרישות התכנית 

  • השתתפות פעילה לפחות ב- 80% מהמפגשים 
  • התנסות מעשית בגישה ועל פי ההנחיות 
  • מילוי משוב  
ספרים צבעוניים על מדף

נושאים מרכזיים

  • מיומנויות יצירת קשר (חיבור רגשי) עם אנשים בעלי גיוון נוירולוגי
  • תקשורת בין אישית רחבה הכוללת תקשורת סינסתזית (בין-חושית), ויישומה דרך משחקיות פנימית
  • משחקיות פנימית כטכניקה המאפשרת התמודדות במצבים מאתגרים (הצפה חושית ורגשית)
  • הרחבת התפיסה התקשורתית ופיתוח מיומנויות תקשורת רפלקסיבית רספונסיבית דרך משחקיות פנימית
  • התאמת גישת הפלייגראונד ברמות תפקוד שונות ובתוך אינטראקציות מגוונות
  • ניתוח מקרים מהשדה 

מטרת התכנית
רכישת ידע ויישום של גישת הפלייגראונד ALP/Playground בעבודה עם אנשים בעלי גיוון נוירולוגי ובעיקר על הרצף האוטיסטי. 

יתקיימו 12 מפגשים בסמסטר א' בשנה"ל תשפ"ו:
בימי א' בין השעות 8:30-14:00 באוניברסיטת חיפה.
בימי ד' בין השעות 8:30-14:00,  ב"פליציה: בית לאמנות הצליל", רח' ביאליק 26, תל אביב (בליווי אקדמי). 

סה"כ 72 שעות לימוד אקדמיות. 

100 ש"ח

3,500 ש"ח 

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

באוניברסיטת חיפה:  draize@univ.haifa.ac.il 04-8240457
ב"פליציה: בית לאמנות הצליל", תל אביב: infoalpplayground@gmail.co 055-5613650 
טופס הרשמה לתל אביב: https://forms.gle/sFyjZjnUDDxr65W17