הדרכת הורים בגישה היקשרותית

מתי ואיפה?
ימי ה'
9:00-13:30
ZOOM, תל אביב

משך התכנית 
תכנית שנתית

קהל יעד
עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, מטפלים משפחתיים, יועצים חינוכיים, מטפלים בהבעה ויצירה, מטפלים בעזרת בע"ח, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק.

ניהול אקדמי
גב' רותי דריאל, מ"א

אודות התכנית

הגישה ההיקשרותית מבוססת על ידע התפתחותי, תיאוריית ההיקשרות, ומחקר בתחום מדעי המוח ומעניקה הבנה עמוקה ויישומית על מה הם הצרכים הרגשיים העמוקים, מה קורה בהתפתחות, מה קורה במוח ומה צריך כדי לצמוח רגשית. דרך עיניי הגישה, אנו מבינים לעומק מה המשמעות של פגיעות, איך היא משפיעה על תהליכי ההבשלה והצמיחה, מה מפריע לצמיחה הרגשית, ואיך להתגבר על המכשולים הללו– שעולים מדי פעם באתגרי החיים של ילדים והורים. הגישה מתמקדת במערכת היחסים בין הילד לבין המבוגרים שמגדלים אותו, כבסיס להתפתחות, ושמה דגש על ההיקשרות ככוח רב עוצמה, שמאפשר להורים להוביל, לתמוך בהתמודדות של הילדים עם אתגרים, עם קשיים ותסכולים, וכן עם הצורך בביטחון ומנוחה רגשית.

העמקה בגישה ההיקשרותית עוזרת לפתח תובנה ולהשתמש בהתערבויות שרואות את התמונה הגדולה ולא רק תקרית נקודתית, ומאפשרת לפתח התייחסות עמוקה אל מה שמתחת לפני השטח, מתחת להתנהגות. ההתנהגות היא לרוב רק "קצה הקרחון" מתחתיו יש עולם של רגשות וצרכים, שחשוב ללמוד "לקרוא" כדי להתמודד עם הקשיים בלי לפגוע בבסיס הבטוח. חשוב מכל- הגישה מאפשרת לשלב את התובנות עם האינטואיציה, תוך הקשבה פנימה, ללב. בכך היא מחזירה את ההורים ללב ומעצימה אותם.

מטרות התכנית

  • הכשרת מדריכי ומדריכות הורים בהובלת תהליכי צמיחה מתוך התבוננות בהיקשרות ובהתפתחות.
  • לימוד מודל שיאפשר לבוגרי הקורס להדריך הורים באופן מקצועי ועמוק.
  • היכרות והבנת מצבי קצה הקשורים להתמודדות הורים וילדים.

התכנית מיועדת לבעלי תואר טיפולי העובדים עם הורים וילדים ומעוניינים להרחיב את הידע: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, מטפלים משפחתיים, יועצים חינוכיים, מטפלים בהבעה ויצירה, מטפלים בעזרת בע"ח, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, בעלי ניסיון מוכח בעבודה טיפולית כולל המלצות.

הקבלה לתכנית מותנית בריאיון אישי.

יתקיימו 32 מפגשים, בימי ה' בין השעות  9:00-13:30.

המפגש הראשון יתקיים פרונטלית בצפון תל אביב לאחר מכן יתקיימו בזום 3 מפגשים בחודש ומפגש אחד בחודש- פרונטלית בתל אביב (בשבוע האחרון של כל חודש). 
*סופרוויז'ן קבוצתי יחל באמצע השנה

  • השתתפות פעילה לפחות ב- 90% מהמפגשים.
  • הגשת עבודת גמר.
  • הדרכת 2 הורים במשך כ – 20 פגישות לפחות, תחת סופרוויז'ן קבוצתי

עקרונות הגישה היקשרותית –  34 ש"א
המשמעות של היקשרות, הבנת המודל ההיקשרותי מתוך חשיבה התפתחותית. חשיבות ההובלה ההורית- ההורה כמגדלור, המשמעות של פרידות רגשיות. השפעת המערך המשפחתי וגישות החינוך על התפתחות הילד. הבנת הצרכים ההיקשרותיים שנמצאים מתחת להתנהגות של הילד.

 יישום הגישה ההיקשרותית ומדע הרגשות- 32 ש"א
רגשות כבסיס להתפתחות וצמיחה רגשית, עליית "שריונות" כהגנה מפני רגשות אינטנסיביים, והמחירים. ישום היקשרות בתוך היומיום, פרקטיקות היקשרותיות כדי לשמור על רצף של חיבור. אגרסיה ועולם הרגשות והצרכים מתחת לפני השטח. התמודדות עם התנהגות סוערת באופן שתומך בהתפתחות. תרגול העקרונות לצורך הבנת המושגים התיאורטיים. המשתתפים יבחנו כיצד הנושאים הנלמדים באים לידי ביטוי במסגרת המשפחתית בהיבט האישי, וביחסים בין הורים לילדים.

מודל ההתפתחות וחשיבות המנוחה- 24 ש"א
בעיות הנובעות מנוחה וחוסר מנוחה  התיחסות לבהלה, חרדה ובעיות מבוססות אדרנלין. מנוחה כבסיס לצמיחה רגשית ואיך לאפשר אותה. מתי מנוחה רגשית לא מצליחה להיות מורגשת, איך להסיר מכשולים שמפריעים לצמיחה.

העולם של ילדים רגישים- 24 ש"א
אתיולוגיה, מחקרים תומכים, מה הוא המוח הרגיש. איפיונים של רגישות, התמודדות עם אתגרים, והבנה של הצרכים היסודיים. התמודדות עם הצפה רגשית וקשיי ויסות. איך להתמודד עם האתגרים שמציבה הרגישות בלי לפגוע בקשר. להפיק מהרגישות את המיטב.

משחק- 24 ש"א
חשיבות המשחק. מאפייני המשחק, התנאים להיווצרות משחק שתומך בהבשלה. משחקים היקשרותיים, לחיזוק הקשר ולחידושו. משחק ויכולתו לתמוך בהתאוששות מקשיים רגשיים, בהלה ובעיות מבוססות אדרנלין. משחק ויצירתיות ככלים לצמיחה ועיבוד רגשי, וליצירת שפה "עוקפת שכל".

הובלת תהליכים- 27 ש"א

תרגום הגישה לכלים מעשיים בהדרכת הורים. הובלה מול הקשבה. יצירת אקלים של מנוחה ומקום בטוח- מול הילדים, ובהדרכת הורים. איך להתבונן ולזהות קשיים, להבין מתי קושי נובע ממצוקה, ומתי הוא חלק מהתפתחות בריאה. סקרנות, הקשבה וחמלה- תהליכים מקבילים מול הילדים, ומול ההורים. 
המרחב הזוגי והמרחב ההורי.
תרגול שאלת שאלות המאפשרות להבין את הדינמיקה המשפחתית, תירגול ולמידה באמצעות אינטקים שיביאו התלמידים מהשדה.
מחודש מרץ, המשתתפים יתחילו בתהליך הדרכת 2 הורים, ובמקביל יתקיים סופרוויז'ן קבוצתי – על החומרים העולים מהסטאז', וכן נתנסה בניתוח מקרים מהשטח דרך עדשת ההתבוננות ההיקשרותית.

הרצאות אורח

מיניות בריאה, עבודה עם קשיי ויסות חושי ורגשי, המרחב בין טיפול זוגי וטיפול בהורות.

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

400 ש"ח

19,400 ש"ח לשנה"ל תשפ"ד
17,900 ש"ח בהרשמה מוקדמת עד 10.7.23