פסיכותרפיה CBT מבוססת מיינדפולנס

מתי ואיפה?
ימי ב'
8:30-13:30
קמפוס שילוב, קריית טבעון

משך ההכשרה
תכנית תלת שנתית

קהל יעד
פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רופאים מומחים, מטפלים בהבעה ויועצים חינוכיים

ניהול אקדמי
ד"ר יסמין פולדר הד

אודות התכנית

טיפול CBT הפך בשנים האחרונות לטיפול הרווח והאפקטיבי להתמודדות עם בעיות ומצבים רבים ושונים. זהו הטיפול היעיל ביותר כיום למגוון רחב של קשיים רגשיים ובעיות נפשיות.
יותר ויותר מטפלי CBT מרגישים צורך להתפתח לכיוון של גישות מבוססות תהליך, על מנת לעגן התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות בעולם של משמעות, חמלה וערכים.

גישות של טיפול תהליכי (Process Based Therapy, Process CBT) נחקרות כעת בכל העולם ומקבלות ביסוס מחקרי נרחב בטיפול בבעיות רבות ושונות ובאוכלוסיות מגוונות. זוהי התפתחות מבורכת של ה-CBT לכיוון גישה טראנס-דיאגנוסטית יעילה, מוכחת מחקרית ובה בעת גם אידיוסינקרטית למטופל.

התכנית המוצעת כאן היא תכנית חדשנית ראשונה מסוגה בארץ. היא עומדת על בסיסי התפתחות הגל השלישי של הCBT ובהמשכה מוקדשת לטיפול ברוח ACT ו-CBT תהליכי. התכנית מכוונת ללמידה של התערבויות מעולם הCBT ומדעי ההתנהגות הקונטקסטואליים (Contextual Behavioral Sciences – CBS).

התוכנית המוצעת במרכז שילוב, מבקשת לחבר בין השורשים העמוקים של גישות אלו לבין היישומיים הטיפוליים של תרגול מיינדפולנס. עולם הטיפול מבוסס מחקר עובר תהליך של התחדשות והתפתחות מתמדת. בשנים האחרונות הטיפול הממוקד והאקטיבי שם דגש על מספר צירים מרכזיים בעבודה הטיפולית: התערבויות קוגניטיביות והתנהגותיות, כישורי מיינדפולנס, חמלה, קבלה, ונוכחות מלאה "כאן ועכשיו" בחדר הטיפול.

התכנית שמה דגש על פיתוח גמישות פסיכולוגית בכל תחומי החיים, על ידי התקרבות למה שחשוב, תוך כדי מפגש אמתי עם רגשות, מחשבות, וחוויות – של המטפל והמטופל גם יחד. 

תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי אקדמי של היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.

התכנית הדו-שנתית, המהווה חלק מהתכנית התלת-שנתית, מוכרת על ידי איט"ה כתכנית הכשרה פורמאלית ב-CBT.

מטרות התכנית

  • לאפשר תהליך אישי של היכרות עם שיטת הטיפול של CBT מבוסס מיינדפולנס וגישות "הגל השלישי" בטיפול.
  • להניח יסודות משולבים מהפסיכולוגיה הבודהיסטית ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
  • ללמד הלכה למעשה ולפתח מיומנות מיינדפולנס באמצעות תרגול אישי, זאת בהתאם לפרוטוקול MBSR/MBCT תוך יישומו בפועל.
  • פיתוח יכולות טיפול ברוח הACT ו-FAP
  • לאפשר התוודעות ויישום כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודה עם מטופלים בקליניקה
  • הדרכה בקבוצה שמטרתה הטמעת כלים מעולם ה- CBT התהליכי בטיפול בקליניקה.
  • להציג את הבסיס התיאורטי והקליני הקושר מיינדפולנס לטיפול בחרדה, דיכאון, הפחתת לחצים וניהול כעסים
  • התנסות ביישום הכלים שנלמדו בקורס דרך התבוננות מחודשת באירועי חיים והתערבויות "כאן ועכשיו"

התכנית נמצאת בתהליכי הכרה על ידי איגוד ישראלי רב תחומי לפסיכותרפיה

שימו לב!

*כדי להתקבל לחברות באיט"ה ולהכרה כמטפלי CBT בתחום מומחיותם יש לעמוד בקריטריונים המפורסמים באתר איט"ה והקריטריונים המפורסמים באתר הזה הם המחייבים: https://www.itacbt.co.il

*כדי לקבל תעודה בפסיכותרפיה מהאיגוד הישראלי לפסיכותרפיה רב תחומית (לאחר שלוש שנים) יש להציג בנוסף ולאחר סיום הלימודים, שני טיפולים ארוכי טווח של 52 שעות כל אחד.

לתלמידים ללא רקע טיפולי.
כמו-כן תלמידים בעלי תואר ראשון שאינו מתחום: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי ההתנהגות, קרימינולוגיה, טיפול בשילוב אמנויות ידרשו להשלמת קורסי בסיס בפסיכולוגיה במוסד אקדמי או בתוכנית הכשרה המוכרת על ידי האיגוד, ע"פ הפרוט הבא:

  • מבוא לפסיכולוגיה – 30 ש"א
  • פסיכולוגיה התפתחותית – 60 ש"א
  • פסיכופתולוגיה – 60 ש"א
  • תאוריות אישיות 30 ש"א
  • את הקורסים מבוא: מבוא לפסיכולוגיה, פסיכופתולוגיה, תאוריות באישיות יש להשלים במהלך השנה הראשונה ללימודים.
  • מהות הטיפול: יחסי מטפל-מטופל סה"כ 36 ש"א. בקורס עוסקים לצד מהות הטיפול באתיקה בהיקף של 4-8 ש"א.

ניתן ללמוד קורסים אלה במרכז שילוב בתשלום נוסף.

הערות

  • התכנית בשנתיים הראשונות שלה מאושרת ע"י איט"ה.
  • לקבלת הסמכה מאיט"ה, יידרשו הלומדים לעמוד בדרישות איט"ה ותהליך השלמת הדרישות הן באחריות הלומד
  • המשך לשנה ג', תאפשר להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה

המעבר לשנה ב' תלוי במספר המשתתפים.

פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רופאים מומחים, מטפלים בהבעה, יועצים חינוכיים,
המעוניינים להרחיב ידע תיאורטי וכישורי טיפול משולב בעבודתם.

מועמדים שאינם מגיעים מתחום הטיפול אינם זכאים להכרה על ידי איט"ה.

קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי

הלימודים יתקיימו בימי ב' בין השעות 8:30-13:30.
סה"כ 493 שעות לימוד אקדמיות.

    • נוכחות – לפחות 80% משעות הלימוד
    • התנסות בקורסים וקריאת החומר הביבליוגרפי
    • אנו ממליצים על טיפול אישי בגישות הנלמדות בהיקף של 80 שעות על פני שלוש שנים (דרישת האיגוד להסמכה הינה 100 שעות)

     

    מטלות לסיום שנה א':

    המטרה: שילוב בין החומר הנלמד לפרקטיקה בטיפול.

    הצגת מקרה בקבוצת ההדרכה הקטנה, בו תיאור מקרה שיכלול: תיאור המטופל, הטיפול ותוצאותיו. זאת בעזרת השפה והמונחים של הגישות הטיפוליות שנלמדו בשנה א'

    מטלות כתיבה לסיום שנה ב' :

    המטרה: העמקת הבנת הטיפול תוך רפלקציה עצמית.

    הגשת תיאור מקרה מעמיק המתייחס לעבודה הטיפולית, רפלקציה עצמית על תהליך שעבר המטפל בתקופת הכשרתו דרך הקישור לאירוע הטיפולי הנבחר.

    מטלות כתיבה לסיום שנה ג' :

    המטרה: העמקת הבנת הטיפול תוך רפלקציה עצמית.

    הגשת תיאור מקרה מעמיק המתייחס לעבודה הטיפולית, רפלקציה עצמית על תהליך שעבר המטפל בתקופת הכשרתו דרך הקישור לאירוע הטיפולי הנבחר.

    הכשרה מעשית והדרכות

    שנה א'

    בסוף שנת הלימודים הראשונה, יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בהדרכה בקבוצה מהסמסטר השני.

     שנה ב' ושנה ג'

    עד לסיום שנה ב', התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם עוד 6 מטופלים לפחות. ובסיום התכנית בסוף שנה ג' הן יידרשו להראות סך הכל עבודה טיפולית עם 10 מקרים (כלומר, עוד שני מקרים לפחות בשנה ג'). התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.

    **העבודה הטיפולית תלווה בהדרכה פרטנית לכל אורך התכנית, שניתנת מחוץ למסגרת תכנית ההכשרה, ובתשלום ישיר בין המודרך למדריך מחוץ לשכר הלימוד, ובהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה והמשולמת במסגרת שכר הלימוד. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני בסוף שנה ב' ועוד תיאור מקרה מפורט בסוף שנה ג.

    שנה ג'

    עד לסיום השנה השלישית, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית מתמשכת של 150 שעות טיפול תחת הדרכה לבעלי רקע טיפולי, 300 שעות טיפול תחת הדרכה לאלו שאינם בעלי רקע טיפולי.

    סך דרישות ההכשרה המעשית לסיום ההכשרה בתכנית:

    1. למטפלים: מינימום 150 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית)
    2. לחסרי רקע טיפולי: מינימום 300 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית).
    3. מינימום 50 שעות של הדרכה פרטנית בשלוש שנים: המלצה ל 12 שעות הדרכה פרטנית בשנה א ו-19 שעות הדרכה פרטנית בשנה ב', ו-19 שעות בשנה ג (תשלום מחוץ למסגרת התשלום לתכנית ואינו כלול בעלות הקורס)
    4. מינימום טיפול ב-10 מטופלים בשלוש שנים (במסגרת התכנית)
    5. 115 שעות הדרכה בקבוצה קטנה בשלוש שנים (במסגרת התכנית, כלול בעלות הקורס)
    6. על התהליכים הטיפוליים להיות באורך של 10 מפגשים לפחות כל אחד

שנה א'

שנת הלימודים הראשונה נפתחת בלימודי פסיכולוגיה בודהיסטית אשר תתווה את הבסיס ללימוד מיינדפולנס על הקשריו השונים והרחבים. בהמשך, נלמדת יחידה, הבנויה משילוב של תרגול מיינדפולנס ומבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת המבוא נלמד את העקרונות התאורטיים והכלים המעשיים העומדים בבסיס טיפול CBT. הלמידה תמשיך ביחידת טיפול בקבלה ומחויבות ACT ובקורס המשלב CBT ומיינדפולנס דרך המודל הטראנסדיאגנוסטי של בארלו. באמצע השנה יצאו הלומדים לריטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית. לאחר מכן תהיה יחידה של הדרכה קבוצתית בה יוכלו התלמידים ליישם ולתרגל את הנלמד במהלך השנה.

שנה ב'

שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ו"גל שלישי". השנה תיפתח ביחידה של ויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציגה גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. היחידה משלבת את גישת ה- insight dialogue  כוויסות בתקשורת ובמערכות יחסים. היא יוצקת יסודות מיינדפולנס אל תוך דיאלוג בין אישי מעמיק, אימון בעבודה מטא-קוגניטיבית ויציאה מחשיבה אוטומטית וסכמות אוטומטיות בסיוע לתהליכי הפרדה קוגניטיבית. התכנית ממשיכה עם יחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית להתמודדות עם מצבים של דכאון, "טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס" (MBCT). התכנית מסתיימת עם יחידת העמקה של תיאוריה ויישום טיפולי קוגניטיבי התנהגותי. השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לריטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

 

*** בקורס CBT של שנה א ושנה ב מוקדשים שלושה שיעורים (של 2 שעות אקדמיות כל אחד) לנושא העמדה הטיפולית והסוגיות של האתיקה המקצועית הייחודיות לטיפול שלעתים הינו קצר מועד .

שנה ג'

שנת הלימודים השלישית מעמיקה לשלושת עולמות התוכן של CBT תהליכי: עולם הACT, עולם ניתוח ההתנהגות ופסיכותרפיה אנליטית פונקציונלית (FAP – Functional Analytic Psychotherapy).

שנה ג' מתחילה עם קורס ACT מתקדם בו התלמידים יוכלו להעמיק את הידע והיישום של הגישה. לאחר מכן נכנס לתהליך למידה של הבסיס ההתנהגותי בקורס ניתוח התנהגות למטפלים. נסיים בקורס פסיכותרפיה אנליטית פונקציונלית (FAP – Functional Analytic Psychotherapy) זהו קורס בו לומדים ליישם עקרונות התנהגותיים בתוך ההקשר של מערכת היחסים הטיפולית באופן פתוח וכנה.

גב' אדלר שרון, מ"אגב' אייל מור אלהיה, מ"אמר גרסטנהייבר אורן, מ"א
גב' כהן מיכל, מ"אמר כהן עופר, מ"אמר עשת יששכר, מ"א
ד"ר פולדר הד יסמיןד"ר שטרן קרין

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לי תעודת גמר מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

300 ש"ח

12,700 ש"ח לשנה"ל תשפ"ד

אתר מרכז שילוב: www.shiluv-bodymind.co.il  דוא"ל: merkazshiluv1@gmail.com

טל': 04-9931110, 050-8529455, 050-8529239