מוזיקה רפלקסיבית והגישה הסיניסתזית – מהי גישת הפלייגראונד (ALP/Playground)
מוזיקליות, חלק בלתי נפרד מהאבולוציה האנושית, הוכחה על ידי מחקרים רבים כמרכיב מרכזי בתקשורת אנושית. כל אחד מאיתנו מבטא תכונות מוזיקליות באופן אינטואיטיבי וייחודי, ובכך מניח את היסודות למה שאני מכנה "מוזיקה רפלקסיבית". מוזיקה רפלקסיבית שואבת השראה מתוך תופעת הסינסתזיה – תופעה נוירולוגית שבה חושים שונים משתלבים ליצירת תפיסה אינטגרטיבית—כדי ליצור חוויה מוזיקלית עשירה ורב-שכבתית, המדגישה את האינטראקציה בין מודאליות חושיות שונות, כמו קול, חזות, תנועה ואפילו טעם, ואת האינטראקציות בין מבצעים, קהל, זמן ומרחב. היא מעודדת את המשתתפים להיות נוכחים ברגע וליצור אינטראקציה אותנטית, ובכך להפוך את המוזיקה למדיום חזק לביטוי אישי וקהילתי.
מוזיקה רפלקסיבית שואפת לשבור מחסומים מסורתיים בהבעה מוזיקלית, ולהציע חוויה הוליסטית שבה קלט חושי משתלב כדי לעורר תגובות רגשיות וקוגניטיביות עמוקות. היא לוכדת את תמצית החוויות מרגע לרגע ומעבירה אותן למסע משותף שמעמיק את ההבנה והקשר. במקביל, היא שומרת על המסגרת והגבולות של יצירה מוזיקלית מסורתית, תוך שמירה על ההשפעה של הופעה מוזיקלית מתוכננת בקפידה. שפת התקשורת המוזיקלית הרפלקסיבית מקבילה לשפת התקשורת הסיניסתזית. דיבור בשפת המוזיקה הוא הקרוב ביותר ל“דיבור בשפה הסינסתזית”.
שפה התקשורת הסיניסתזית היא ביטוי של האינטואיציה האנושית, המשלבת בין חושים ליצירת חוויה תחושתית-רגשית כוללת. כאשר האם מפרשת את בכיו ותנועותיו של התינוק באופן מדויק, היא למעשה מדברת את 'שפת הסינסתזית המשותפת' שלה ושל התינוק. תיאום זה מסייע ביצירת התקשרות בטוחה ומוסיף עומק להתפתחותו המאוחרת של השפה המדוברת. תיאום זה מסייע ביצירת התקשרות בטוחה, וככל שהתינוק מתבגר, ההבחנות בין החושים עשויות בהדרגה להפוך לברורות יותר, כאשר הבסיס הסיניסתזי מוסיף עומק להתפתחותו המאוחרת של השפה המדוברת. הדבר מרמז כי תפיסה סיניסתזית מוקדמת יכולה להוביל לתקשורת עשירה ומלאת רגש, המשלבת אותות חושיים ותורמת לחוויות קשר מורכבות עם מטפלים והסביבה.
באמצעות השפה הסיניסתזית נוצרים הבנה, קשר ותקשורת בין-אישית רפלקסיבית ורספונסיבית תגובתית ומתוך מודעות עצמית מלאה לרגשות ולמחשבות של כל השותפים לתהליך. החלק הרפלקסיבי מתייחס לחשיבה והבנה פנימית בזמן השיח, הכוללת מודעות עמוקה לרגשות, מחשבות וכוונות של כל הצדדים המשתתפים. החלק הרספונסיבי מתייחס לתגובות מיידיות הנובעות מתוך ההקשבה האקטיבית וגמישות ביחס למסרים המתקבלים מכל השותפים בזמן אמת. התקשורת הרפלקסיבית רספונסיבית מאפשרת לכל אחד מאיתנו להיות בתודעה נוכחת, ליצור ולהבין את העולם הסובב אותנו. תקשורת בין-אישית בזמן-אמת המכילה גם רכיבים ורבאליים, לא-ורבאליים ופרא-ורבאליים ובנוסף את ה"מרכיב הנעלם" – שהופכת את השפה הסינסתזית לתקשורת בין-אישית רחבה. החלק הסינסתזי יוצר את הדבק שמחבר בין חלקי המסרים השונים ומעשיר את ההבנה, התודעה והיכולת לתשומת לב עמוקה בתפיסת המציאות כולה.
את שפת התקשורת הסינסתזית ניתן לתרגל וללמד בעזרת כלים פשוטים שפותחו בעזרת המוזיקה הרפלקסיבית. ב״גישת הפלייגראונד״ ו״כלי הפלייגראונד״. גישת הפלייגראונד מציעה כלים לתהליך יצירתי לחיבור אנשים וקהילות דרך מוזיקה רפלקסיבית ומשחקיות, עם פילוסופיה וכלים טיפוליים שמטרתם לסייע בהבנה עצמית ובהעצמת הרווחה הנפשית. פילוסופיית הפלייגראונד מתייחסת לחיים כמגרש משחקים עשיר, בו מתאפשרת חקירה, משחק והתנסות חווייתית רב-חושית, שמאפשרת חיבור עמוק יותר בין העצמי לסביבה.
בגישת הפלייגראונד, ה'פלייגראונד' מתייחס למרחב אינטראקטיבי שבו מתקיימות תקשורת בין-אישית וחקירה יצירתית באמצעות מודעות סינסתזית ושפה סינסתזית, לחיבור עמוק ומודע בין המשתתפים. הגישה מעודדת דיאלוג יצירתי תוך שימוש בביטוי בין-חושי, שתורם להבנה רגשית ותקשורת מועצמת. המודעות הסינסתזית (דרך השפה הסיניסתזית) מאפשרת חיבור גוף-נפש והבעת רגשות יצירתית. דרך החוויה הבין-חושית, ניתן ליצור סביבה אישית שמקדמת רווחה רגשית ותחושת שליטה בחיים.
מחקרים מראים כי אנשים עם גיוון נוירולוגי, ובמיוחד אנשים על הרצף האוטיסטי, מפגינים לעיתים קרובות רמות גבוהות במיוחד של סינסתזיה. הסינסתזיה מאפשרת להם לחוות את העולם בצורה שבה חושים משתלבים יחד, וכתוצאה מכך היא עשויה לתרום לעיבוד מידע בצורה עמוקה ורב-שכבתית. גישת הפלייגראונד והכלים שלה חשובים במיוחד לעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי, מאחר שהם מאפשרים שימוש במודעות סינסתזית ובביטוי בין-חושי כדי ליצור תקשורת עמוקה ומשמעותית יותר. הגישה מעודדת יצירת קשרים לא מילוליים המותאמים לחוויות החושיות המגוונות של אנשים עם גיוון נוירולוגי, ומאפשרת להם לבטא את עצמם בצורה מדויקת ומלאת עוצמה, תוך תחושת שליטה וביטחון.
המשחקיות הפנימית המתהווה כחלק אינטגרלי בתהליך ההתערבות היא כלי מרכזי לפיתוח גישה חיובית לחוויות מאתגרות, המאפשרת להפוך את האתגרים להזדמנויות ליצירת משמעות חדשה. המשחקיות מאפשרת לחזק את תחושת השליטה בזמן-אמת, מסייעת בפיתוח היכולת לוויסת תגובות חושיות ורגשיות, ותומכת בגישה סקרנית ולא שיפוטית כלפי העולם הפנימי והחיצוני. היא מהווה חלק בלתי נפרד מגישת הפלייגראונד, המעודדת ביטוי אישי וחקירה יצירתית באמצעות אמצעים כמו אמנות ותנועה. הסינסתזיה, ככלי מרכזי בגישה זו, מאפשרת לחוות את העולם בצורה עשירה ורב-חושית, ותורמת ליצירת מרחב של גילוי הדדי ומשמעות עמוקה יותר, שבו המטפל והמטופל פועלים יחד להבנת וביטוי העולם הפנימי בצורה אותנטית ומשמעותית.
גישת הפלייגראונד מציעה פרספקטיבה חווייתית לחיים, המדמה אותם למגרש משחקים של כל החושים במטרה לחזק את החיבור העצמי, לאחר ולסביבה. כך נפתח מרחב של יצירה, גילוי והתפתחות אישית, המוביל לחווית חיבור אמיתי בין אנשים וקהילות, ממש כמו תזמורת בה כל כלי הוא חלק מהרמוניה משותפת.
מוזיקה רפלקסיבית וגישה סינסתזית מציעות הזדמנות ייחודית לחקור את החיבור האנושי דרך שילוב חושי עמוק והבנה רגשית. השפה הסינסתזית והמשחקיות שבגישת הפלייגראונד מאפשרות לנו ליצור קשרים עמוקים יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו, לטפח הבנה והזדהות, ולהפוך את העולם למקום עשיר ומשמעותי יותר. באמצעות שילוב של מודעות, חקירה ויצירה, אנו יכולים לגלות את ההרמוניה המשותפת של החוויה האנושית.
קרן רוזנבאום:
קרן רוזנבאום היא מלחינה, מנצחת פרפורמרית ומחנכת בעלת שם עולמי עם למעלה מ-30 שנות ניסיון, המתמחה בהנחיית סדנאות תקשורת בינאישית ודינמיקה קבוצתית, ותומכת בהקמת מוסדות חינוך ייחודיים ובבניית מהלכים פדגוגיים ליצירת תרבות חדשנית בארץ ובעולם. היא יצרה את גישת הפלייגראונד וכלי הפלייגראונד (alp/playground – active listening playground), המשלבים כלים מעולמות המוזיקה, האמנות הוויזואלית והתנועה, יחד עם מחקר על תקשורת רפלקסיבית ופיתוח מיומנויות תקשורת בין-אישית, חברתית וסביבתית. יצירותיה מבוצעות על ידי מגוון קהלים, ממוזיקאים ועד מנהלים בחברות כמו איקאה. טכניקת הניצוח ושיטת התיווי המקורית שלה תוארו כפורצות דרך בספרה של תרזה סאוור "Notations 21" שפורסם ב-2009, ויצירתה מתוארת לעיתים קרובות כחוויה על הקצה, עם איכות עמוקה ובלתי נשכחת, "כמו נסיעה ברכבת הרים" (נינה קולוסי, ניו יורק, אוצרת ויוצרת פרויקט Streaming Museum). ֿ הקימה וניהלה את אנסמבל וקהילה בינלאומית בשם "רפלקס" ליצירה מוזיקלית ובינתחומית חברתית. עבודתה עם קהילות מגוונות ברחבי העולם – כולל קהילות במצוקה, מחנות פליטים, מוסדות חינוך, אוניברסיטאות, תזמורות, אקדמיות, מוזיאונים וארגוני הובילה להקמת ארגון עולמי www.composingcommunity.com
פרטיטורה: קרן רוזנבאום, מוסיקה רפלקסיבית.
״טיול אוזניים
עצמי עיניים/ הקשיבי הכי רחוק שתוכלי…
ועוד קצת הלאה
הקשיבי הכי קרוב שתוכלי…
ועוד קצת קרוב
תני לאוזניים לטייל הכי רחוק – הכי קרוב
תני תשומת לב לאופן הטיול
תפתיעי את עצמך!
מהר – לאט, לעצור – להתחיל, למעלה – למטה
להיפרד – להצטרף, הכי רחוק – הכי קרוב
וכל מה שביניהן…״