לזועקים "הצילו", אנחנו כאן!

פרופ' דניאלה קרמר-מור 

זה הילד הקטן שחש מקופח או מאכזב או בודד וחסר ערך, ויישא את הדימוי האבוד, הפנימי הזה לתוך בגרותו.
זו האם הצעירה שחלמה רק לחייך אל התינוק החדש שלה והנה היא עייפה ועצבנית ולא מצליחה למצוא את החיוך שאבד לה ומכה את עצמה על כך.
זה המתבגר שחש שלא מבינים אותו ולעולם לא יבינו, והמבוגר שמרגיש מבוזבז בעבודתו או כורע תחת נטל משימותיו והציפיות שלו מעצמו.
זה הזוג שאינו מצליח לשחזר את האהבה של תקופת החיזור המרנינה ואיבד את התשוקה והסבלנות אך תקוע בבית, משכנתא וילדים וחולם על ימים אחרים.
זו האחת שאיבדה מישהו שהיא אוהבת, והאחד ששונא את מה שהוא רואה כל בוקר כשהוא מביט בראי.
זה הקשיש שאינו יכול לנער מעליו את זיכרונות העבר וכשהוא מסתכל אל עתידו המתקצר הוא חושש שכבר לא יספיק לתקן את מה שהתקלקל.
ובימי מגיפה ומלחמה אלה הרבים כל כך שאינם יכולים להכיל את הכאב, החרדות והאימה שמתרחשת מסביבנו.

אז מה עושים?

אלה ואחרים זועקים בקול או בשתיקה "הצילו", ולכל אחד מהם יש צורך שנגיע אליו ונהיה איתו בכאב, כדי שיחוש פחות בודד ומיואש ויוכל למצוא לעצמו, בתמיכתנו המקצועית, כוחות ונתיב שירחיקו אותו מן הייאוש ויקרבו אותו לתחושת מסוגלות והנאה בחייו ובקשריו עם הסובבים. כל אחד מהאנשים האלה זקוק ליחס ייחודי שמותאם לכאב האישי שלו, לאישיות שלו, להעדפות וליכולות שלו, לקצב שלו בהתבוננות ובהתמודדות שייטיבו עמו. הסיפור של כל אחת ואחד שונה גם אם הנסיבות נראות דומות.

אנחנו, אנשי בריאות הנפש, מתגייסים למען הקלת הסבל והמצוקה באנושות דרך שיפור איכות החיים של הפונים אלינו. האנושות אינה מקשה אחת אחידה, היא מורכבת מפרטים בודדים שלכל אחד נרטיב חיים יחיד ומיוחד, ושמזמינים אותנו כי הם מאמינים שהמפגש אתנו ייתן להם כוחות ואסטרטגיות לחולל שינוי משמעותי בחייהם.

הטיפול בפסיכותרפיה משולבת גישות

כאן מתחיל התפקיד שלנו, הפסיכותרפיסטים משלבי הגישות. עלינו להיטיב לזהות את "חדריו הפנימיים" של האדם שנתן בנו אמון, על מנת שנוכל להיות ראויים לאותו אמון. עלינו לפתוח בעדינות את ארגז הכלים המקצועי שלנו, ויחד עם המטופל, בזהירות וברוך, לבחור את הגישות והכלים שיתאימו לסיפורו המתהווה ולאישיות שלו. אחד יזדקק להעמיק אל נבכי עברו וילדותו. אחר יבקש שלא לנגוע בפצעי העבר אך ירצה להתעמק בכשלים ביחסיו בהווה. אחת תבקש לבטא את עצמה בצבעים או בתנועה לפני שתוכל לתמלל את מה שהיא מרגישה, אחרים יבקשו להבין את המערך המשפחתי שהביא אותם למקום בו הם נמצאים. יהיה מי שיזדקק לדמיון מודרך כדי לעצור ולבדוק מחדש תחנות משמעותיות בחייו, ואילו אחר לא יוכל לפתוח גשר וקשר עם הזולת אלא רק אחרי שילמד להרפות מהלחץ דרך תרגילי נשימה והרפיה, משום שהחרדה שאוכלת אותו מבפנים משתקת אותו. בכל מצב בו לא הוכשרנו לשלב גישות ולהעשיר את מחסן הכלים שלנו, שצמצמנו עצמנו כאנשי טיפול לגישה או כלי טיפולי יחיד, נוכל להיות מטפלים מקצועיים ויעילים רק לפלח מאד קטן באוכלוסיית הזועקים "הצילו". תפירת טיפול מותאמת לכל פונה ופונה היא מלאכת מחשבת שמוטב שנתמחה בה בכובד ראש ובאחריות מירבית.

התוכנית לפסיכותרפיה משולבת גישות דוגלת בעמדתו של ארוין יאלום שטען ש"כל טיפול הוא יצירה חד-פעמית של המפגש הייחודי בין מטופל חד-פעמי למטפל שלו".

 

למידע על תכנית הלימודים, פסיכותרפיה משולבת גישות, לחצו כאן .

פסיכותרפיה משולבת גישות – פרופ' דניאלה קרמר-מור