מיומנויות תקשורת ויצירת קשר עם אנשים על הרצף האוטיסטי

פיתוח "משחקיות פנימית" בגישת ALP/Playground

מתי ואיפה?
ימי א'
08:00-14:00
באוניברסיטת חיפה

משך ההכשרה
12 מפגשים
סמסטר א', תשפ"ה

קהל יעד
מטפלים, רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים ואנשי חינוך העובדים עם אנשים על הרצף האוטיסטי.

ניהול אקדמי והנחייה
גב' קרן רוזנבאום, מ"א

מיומנויות תקשורת ויצירת קשר עם אנשים על הרצף האוטיסטי

אודות התכנית

״אוטיזם הוא לא מחסום שפתי, הוא פשוט שפה אחרת״ (היילי מוס)

מה אם היה לי צופן שיאפשר לי להבין ולהיות מובנת בכל מצב? 
תקשורת היא שם כולל לאינטראקציות ומצבים בהם אנו משתמשים בדיבור מילולי, בתנועות ומגע (לא מילוליים), צלילים ומקצבים (פרא-מילוליים). החיבור של כל אחד לעצמו, לאחר ולעולם הוא אתגר תקשורתי דו-כיווני, ולאנשים על הרצף האוטיסטי הוא לב ההוויה והקושי. תקשורת אפקטיבית וחיובית מאפשרת רוגע, ביטחון, הנאה ותחושת ויסות עצמי החיוניים ללמידה והתפתחות. 

מחקרים מוכיחים שמשחק מלמד ותורם לפיתוח כישורים גופניים, קוגניטיביים וחברתיים של כל אדם ושל ילדים על הרצף האוטיסטי בפרט. דונלד ויניקוט ראה את המשחק כמטרה ולא כאמצעי, תוך התייחסות ליכולת של המטפל למשחק חוויתי עמוק ושל המטופל להיות בתקשורת מתוך משחק, כתרפיה עצמה. כבוגרים אנו חווים פחות ופחות את היכולת לשחק. המשחקיות לא נעלמת, היא רק מתחבאת. רענון שריר המשחקיות הכרחי במיוחד כהורה, מטפל או מורה לילד על הרצף האוטיסטי, ואלו מעידים שכאשר יש מצבים בהם התקשורת המשחקית גבוהה, רמת הקשר והחיבור יהיו משמעותיים ויאפשרו פעילות למידה מעצימה וחוויתית. משחק משלב התרחשות חיצונית (התנהגות בזמן פעילויות המשחק) וחוויה פנימית, אותה אנו מכנים משחקיות – פלייפולנס. המשחקיות מייצגת את איכות המשחק. החיבור בין החוץ והפנים ויחסי הגומלין שביניהם מובילים לאינטראקציה תקשורתית ברמה עמוקה יותר. בתוך המרחב המשחקי העמוק שאנו בונים דרך הקשבה אקטיבית רפלקסיבית, מתחיל השינוי. 

ALP/Playground – פלייגראונד הקשבה אקטיבית הינו שפה, הלך רוח ודפוס חשיבה שפותח על ידי היוצרת קרן רוזנבאום, במטרה לפתח מיומנויות תקשורת חברתית ולחבר אנשים וקהילות ברחבי העולם. התקשורת הרפלקסיבית (דו-כיוונית, רספונסיבית, בין-חושית) נלמדת דרך סדרה של תרגילים מבוססי אינטראקציה מוזיקלית ותנועתית. החוויה שמתרחשת דרך חיבור לחושים (סינסתזיה) ומשם למשחקיות הפנימית שלנו כבני אדם וכקבוצה מעוררים, מפתיעים ומאפשרים לכל אדם לגלות כיצד הוא יכול להביא את הכלים אל תוך העבודה והחיים. הגישה מיושמת ברחבי העולם בבתי ספר, קהילות במצוקה, אקדמיה, ארגונים חברתיים בינלאומיים ומרכזי תרבות. הטמעת התקשורת הרפלקסיבית דרך כלי הפלייגראונד תורמת לפיתוח יצירתיות, אמפתיה ותקשורת בין אישית אפקטיבית וחיובית. משחקיות פנימית כדרך חיים מאפשרת גמישות מחשבתית ויכולת ליצור שינוי בזמן אמת.

התכנית תתנהל כסדרת סדנאות, בהם נתרגל את טכניקת ALP/Playground . במקביל יובאו תיאורי מקרה (case study) בעזרתם נתרגל היבטים שונים של הגישה וכיצד ניתן להטמיע את הכלים בתוך עבודה אישית וקבוצתית. דרך התרגילים ניזכר ביכולתנו לפעול דרך החושים, ופעולות שהפכו לאוטומטיות יקבלו הזדמנות לרענון ולאפשרויות חדשות שמתוכן נוכל לבחור תגובות למצבי קיצון כמו גם למצבים מוכרים. בתוך לימוד ואימון של פלייגראונד הקשבה אקטיבית נפגוש הזדמנות ליצירת חיבורים חדשים ומפתיעים שתורמים ליצירת קשר ותקשורת דו כיוונית מחברת, חיובית ואפקטיבית. 

Photo: Kiki Ylimutka*

מקלדת מחשב עם שתי אותיות מודגשות בה CV

תנאי קבלה

מטפלים (עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, מטפלים באמנויות ופסיכותרפיסטים), רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים ואנשי חינוך (בעלי תואר ראשון לפחות) העובדים עם אנשים על הרצף האוטיסטי.

מועמדים מתאימים יעברו ראיון אישי. מספר המקומות מוגבל.

ערימת ספרים צבעוניים

דרישות התכנית 

  • השתתפות פעילה לפחות ב- 80% מהמפגשים 
  • התנסות מעשית בגישה ועל פי ההנחיות 
  • מילוי משובים באופן שוטף 
  • הובלת פלייגראונד במשותף באירוע הסיום 
ספרים צבעוניים על מדף

נושאים מרכזיים

  • חשיבות יצירת קשר (חיבור רגשי) בתקשורת עם אנשים על הרצף האוטיסטי
  • תקשורת חושית ויישומה דרך משחקיות פנימית
  • משחקיות כטכניקת התמודדות במצבים מאתגרים 
  • הרחבת התפיסה התקשורתית ופיתוח מיומנויות תקשורת דו-כיוונית (רפלקסיבית) דרך משחקיות פנימית
  • התאמה והטמעה של תקשורת רפלקסיבית לרמות תפקוד שונות
  • ניתוח מקרים מהשדה 
  • אירועי פלייגראונד מסכם

מטרת התכנית
רכישת ידע ויישום של גישת alp/playground בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי. המשתתפים יתרגלו סט כלים המפתחים יצירתיות בתקשורת מתוך משחקיות.

יתקיימו 12 מפגשים בסמסטר א' בשנה"ל תשפ"ה, בימי א' בין השעות ,8:30-14:00, כאשר בין השעות 12:00-14:00 תתקיים הדרכה קבוצתית: כל שבוע רבע מהמשתתפים יהיו בהדרכה מצומצמת תחת צפייה של שאר המשתתפים (fishbowl). 

סה"כ 72 שעות לימוד אקדמיות. 

מר מקורי דני, מ״א
גב' פרץ אלונה, מ״אגב׳ רוזנבאום קרן, מ״א
גב‘ שטיין עדי, מ"א

100 ש"ח

3,500 ש"ח 

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

מרכזת התכנית גב' קרן גרקביוק

דוא"ל kgarkavuk@univ.haifa.ac.il