תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.
מיומנויות תקשורת רב-חושית עם קהילת הגיוון הנוירולוגי והרצף האוטיסטי
יצירת קשר דרך משחקיות פנימית בגישת ALP/Playground
Stage I
מתי ואיפה?
08:30-14:00
ימי ד' ב"פליציה: בית לאמנות הצליל", תל אביב
ימי א' באוניברסיטת חיפה
משך ההכשרה
12 מפגשים
בין התאריכים 7.5.25-16.7.25
סמסטר א', תשפ"ו
קהל יעד
מטפלים, רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים, אנשי חינוך
ניהול אקדמי והנחייה
גב' קרן רוזנבאום, מ"א

אודות התכנית
״מה אם היה לנו צופן לחיבור אמיתי – עם עצמנו, עם אחרים, ועם העולם?״
תקשורת היא הרבה יותר ממילים. היא כוללת שפה מילולית, תנועות גוף, מגע וצלילים, היוצרים יחד מארג עשיר של ביטויים מילוליים, לא-מילוליים ופרא-מילוליים. עבור כל אדם, במיוחד עבור אנשים עם גיוון נוירולוגי (Neurodivergent) ואלו הנמצאים על הרצף האוטיסטי – אתגרי תקשורת עשויים להשפיע על החיבור לעצמם ולסביבתם.“גיוון נוירולוגי” מתייחס לוריאציות עצביות וקוגניטיביות, המשפיעות על תפקודים מנטליים כגון התנהלות חברתית, למידה וקשב. מחקרים אחרונים מעידים כי בקרב אוכלוסייה זו ישנן רמות גבוהות במיוחד של סינסתזיה. הסינסתזיה מאפשרת להם לחוות את העולם בצורה שבה חושים פועלים במקביל, וכתוצאה מכך היא עשויה לגרום להצפה חושית ורגשית. אך מה אם היינו יכולים להפוך את הקשיים להזדמנויות לגילוי, משחק והבנה עמוקה?
משחקיות פנימית ושפה סינסתזית: המפתח לוויסות רגשי ולחיבור משמעותי מחקרים מצביעים על התרומה המכרעת של משחק להתפתחות גופנית, קוגניטיבית וחברתית. עבור אנשים עם גיוון נוירולוגי, המשחק מהווה לא רק אמצעי אלא מרחב בטוח לגילוי עצמי, לחיבור רגשי ולתקשורת יצירתית.
בדיוק כאן, גישת הפלייגראונד נכנסת לתמונה.
גישת הפלייגראונד היא יותר מדרך חשיבה – הוא שפה, פרספקטיבה וטכניקה לחיזוק תקשורת פנימית ובין-אישית. הגישה פותחה על ידי קרן רוזנבאום מתוך חזון ליצירת מרחב משחקי אינסופי ׳מרחב ההצטרפות׳, שבו כל המשתתפים מוזמנים לשחק, להקשיב, ליצור ולשתף – תוך שימוש בשיחה סינסתזית, המחברת את כל החושים לתקשורת אחת זורמת ורב-ממדית.
איך זה עובד? באמצעות תרגילים מבוססי אינטראקציה, המשתתפים מגלים את כוחו של החיבור הבין-חושי: התקשורת הסינסתזית, המתרגם חוויה אחת לערוצים תחושתיים שונים בו-זמנית. חיבור זה מאפשר לתקשר את מה שלעיתים קשה לבטא במילים, תוך הבחנה בקשרים בין תחושות, רגשות ותפיסה חושית רחבה. בעזרת תנועה, קול, מגע, צבע ודימויים, נוצרת שפה חדשה המעודדת גמישות מחשבתית ורגשית ופותחת אפשרויות ביטוי מגוונות בזמן אמת.
דונלד ויניקוט ראה את המשחק כמטרה בפני עצמה ולא רק כאמצעי, והדגיש את חשיבות היכולת של המטפל לשחק באופן חווייתי ואת היכולת של המטופל להיות בתקשורת דרך משחק, כתרפיה בפני עצמה. כבוגרים, אנו חווים פחות ופחות את היכולת לשחק, אך ״המשחקיות לא נעלמת – היא רק מתחבאת״. רענון “שריר המשחקיות” חשוב במיוחד עבור מטפלים, מורים והורים לילדים על הרצף האוטיסטי. הם מעידים שכאשר התקשורת היא משחקית, רמת הקשר והחיבור הופכת למשמעותית ומאפשרת פעילות למידה מעצימה וחווייתית.
בעוד שחלק מהחוויות הבין-חושיות עולות באופן אינטואיטיבי ומפתיע, אחרות מופעלות דרך הנחיה מודעת של התרגול המשחקי. המשתתפים מפתחים מודעות סינסתזית, המחברת בין קצב, צבע, צליל ותנועה, כך שכל חוויה חושית מתורגמת לחוויה עשירה ומורכבת יותר. ה׳מוזיקה הרפלקסיבית׳ בגישה זו מלמדת את המשתתפים (ללא צורך בידע מוזיקלי קודם) להקשיב וליצור באופן המשקף את עולמם הפנימי. מוזיקה משמשת ככלי תקשורת אוניברסלי, מגיבה לרגשות ולחוויות בזמן אמת, ומחזקת את היכולת להגיב בצורה יצירתית ומודעת לסביבה המשתנה.
המשחק משלב בין התרחשות חיצונית (התנהגות בזמן פעילויות המשחק) לבין חוויה פנימית, המשחקיות, אותה אנו מכנים פלייפולנס, המייצגת את איכות המשחק ואת החיבור בין הפנים לחוץ, ומובילה לאינטראקציה תקשורתית עמוקה. במרחב זה, הדמיון והמציאות שזורים זה בזה, והמשתתפים מגלים דרכים חדשות להביע את עולמם הפנימי ולשתף אותו עם אחרים. החיבור הבין-חושי יוצר גשר בין עולמות, מזמין חוויית גילוי ושיתוף, ומאפשר תחושת שייכות עמוקה כחלק מיצירה משותפת, שבה לכל קול, תחושה ותנועה יש משמעות. המשחקיות כדרך חיים: חיבור עצמי, לאחר ולעולם המשחקיות הפנימית – היכולת לראות כל רגע כהזדמנות חדשה – מחזקת את תחושת השליטה בזמן אמת ותורמת ליצירת קשרים אותנטיים.
מרחב הפלייגראונד מזמין אותנו להעז לשחק, לשנות פרספקטיבה ולגלות כל רגע מחדש. כאשר משחקיות פנימית הופכת לחלק מהחיים, נפתחים בפנינו עולמות חדשים של חיבור, למידה וצמיחה – עבור עצמנו, עבור האחר, ועבור העולם כולו.
Photo: Kiki Ylimutka*

תנאי קבלה
מטפלים (עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, מטפלים באמנויות ופסיכותרפיסטים), רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים ואנשי חינוך (בעלי תואר ראשון לפחות). מתאים במיוחד לאנשי מקצוע העובדים עם אנשים עם גיוון נוירולוגי (Neurodivergent) ועל הרצף האוטיסטי.
מועמדים מתאימים יעברו ראיון אישי. מספר המקומות מוגבל.

דרישות התכנית
- השתתפות פעילה לפחות ב- 80% מהמפגשים
- התנסות מעשית בגישה ועל פי ההנחיות
- מילוי משוב
- הובלת פלייגראונד במשותף באירוע הסיום

נושאים מרכזיים
- מיומנויות יצירת קשר (חיבור רגשי) עם אנשים בעלי גיוון נוירולוגי
- תקשורת בין אישית רחבה הכוללת תקשורת סינסתזית (בין-חושית), ויישומה דרך משחקיות פנימית
- משחקיות פנימית כטכניקה המאפשרת התמודדות במצבים מאתגרים (הצפה חושית ורגשית)
- הרחבת התפיסה התקשורתית ופיתוח מיומנויות תקשורת רפלקסיבית רספונסיבית דרך משחקיות פנימית
- התאמת גישת הפלייגראונד ברמות תפקוד שונות ובתוך אינטראקציות מגוונות
- ניתוח מקרים מהשדה
- אירועי פלייגראונד מסכם
מטרת התכנית
רכישת ידע ויישום של גישת הפלייגראונד ALP/Playground בעבודה עם אנשים בעלי גיוון נוירולוגי ובעיקר על הרצף האוטיסטי.
יתקיימו 12 מפגשים בסמסטר ב' בשנה"ל תשפ"ה, בימי ד' בין השעות 8:30-14:00, בין התאריכים 7.5.25-16.7.25, ב"פליציה: בית לאמנות הצליל", רח' ביאליק 26, תל אביב (בליווי אקדמי).
יתקיימו 12 מפגשים בסמסטר א' בשנה"ל תשפ"ו, בימי א' בין השעות 8:30-14:00 באוניברסיטת חיפה.
סה"כ 72 שעות לימוד אקדמיות.
100 ש"ח
3,500 ש"ח
בב"פליציה: בית לאמנות הצליל", תל אביב: infoalpplayground@gmail.com
באוניברסיטת חיפה: מרכזת התכנית גב' קרן גרקביוק: kgarkavuk@univ.haifa.ac.il