תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.
מיומנויות תקשורת ויצירת קשר עם אנשים על הרצף האוטיסטי
פיתוח "משחקיות פנימית" בגישת הפלייגראונד ALP/Playground Stage I
מתי ואיפה?
ימי א'
08:00-14:00
באוניברסיטת חיפה
משך ההכשרה
12 מפגשים
סמסטר ב', תשפ"ה
קהל יעד
מטפלים, רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים ואנשי חינוך העובדים עם אנשים על הרצף האוטיסטי.
ניהול אקדמי והנחייה
גב' קרן רוזנבאום, מ"א
אודות התכנית
״אוטיזם הוא לא מחסום שפתי, הוא פשוט שפה אחרת״ (היילי מוס)
מה אם היה לנו צופן שיאפשר לנו להבין ולהיות מובנים בכל מצב?
תקשורת היא מושג כולל לאינטראקציות ומצבים שבהם אנו משתמשים בשפה מילולית, בתנועות ובמגע (תקשורת לא-מילולית), ובצלילים ומקצבים (תקשורת פרא-מילולית). עבור כל אדם, ובייחוד לאנשים על הרצף האוטיסטי, החיבור לעצמנו, לאחרים ולעולם מהווה אתגר תקשורתי בין-אישי. תקשורת אפקטיבית וחיובית היא הבסיס לרוגע, ביטחון, הנאה, ותחושת ויסות עצמי, שהם חיוניים ליצירת פניות לתהליכי למידה והתפתחות.
מחקרים מראים שמשחק תורם לפיתוח כישורים גופניים, קוגניטיביים וחברתיים של כל אדם, ובפרט עבור אנשים המתמודדים עם קושי תקשורתי כמו אנשים עם גיוון נוירולוגי ובמיוחד אנשים על הרצף האוטיסטי – ASD. ״גיוון נוירולוגי״ מתייחס לוריאציות עצביות וקוגניטיבית, המשפיעות על תפקודים מנטליים כגון התנהלות חברתית, למידה וקשב כגון הפרעות קשב – ADHD, דיספרקסיה, דיסלקציה, טורדנות כפייתית – OCD, תסמונת טורט ועוד. מחקרים אחרונים מעידים כי בקרב אוכלוסייה זו ישנן רמות גבוהות במיוחד של סינסתזיה. הסינסתזיה מאפשרת להם לחוות את העולם בצורה שבה חושים פועלים במקביל, וכתוצאה מכך היא עשויה לגרום להצפה חושית ורגשית.
דונלד ויניקוט ראה את המשחק כמטרה בפני עצמה ולא רק כאמצעי, והדגיש את חשיבות היכולת של המטפל לשחק באופן חווייתי ואת היכולת של המטופל להיות בתקשורת דרך משחק, כתרפיה בפני עצמה. כבוגרים, אנו חווים פחות ופחות את היכולת לשחק, אך המשחקיות לא נעלמת – היא רק מתחבאת. רענון "שריר המשחקיות" חשוב במיוחד עבור מטפלים, מורים והורים לילדים על הרצף האוטיסטי. הם מעידים שכאשר התקשורת היא משחקית, רמת הקשר והחיבור הופכת למשמעותית ומאפשרת פעילות למידה מעצימה וחווייתית. המשחק משלב בין התרחשות חיצונית (התנהגות בזמן פעילויות המשחק) לבין חוויה פנימית, אותה אנו מכנים "משחקיות" – פלייפולנס. המשחקיות מייצגת את איכות המשחק, והחיבור בין החוץ לפנים ויחסי הגומלין ביניהם מובילים לאינטראקציה תקשורתית עמוקה יותר. בתוך המרחב המשחקי שאנו יוצרים באמצעות הקשבה אקטיבית ורפלקסיבית, מתחיל השינוי.
גישת הפלייגראונד וכלי הפלייגראונד (ALP/Playground)
גישת הפלייגראונד היא שפה, הלך רוח, דפוס חשיבה וטכניקה שפותחה על ידי קרן רוזנבאום, במטרה לפתח מיומנויות תקשורת חברתית ולחבר בין אנשים וקהילות ברחבי העולם. המשחקיות הפנימית המתהווה כחלק אינטגרלי בתהליך ההתערבות מהווה כלי מרכזי ליצירת תקשורת אפקטיבית, חיובית ומחברת.
המשחקיות מאפשרת לחזק את תחושת השליטה בזמן-אמת ותורמת במנגנוני ויסות חושי ורגשי. הסינסתזיה, ככלי מרכזי בגישה זו, מאפשרת לחוות את העולם בצורה עשירה, התורמת ליצירת מרחב של גילוי הדדי, שבו כל הצדדים פועלים יחד להבנת וביטוי העולם הפנימי בצורה אותנטית ומשמעותית. תקשורת הרפלקסיבית – רספונסיבית שמגדירה את עומק ומשמעות הקשר, נלמדת דרך סדרה של תרגילים מבוססי אינטראקציות המחברים את כל החושים.
החוויה המתפתחת מתוך חיבור בין-חושי (סינסתזי) מגלה לנו עולם של משחקיות הפנימית, כבני אדם וכקבוצה, מעוררת, מפתיעה ומאפשרת לכל אחד לגלות כיצד הוא יכול להביא את הכלים הללו לחייו ולעבודתו. גישת הפלייגראונד מציעה פרספקטיבה חווייתית לחיים, המדמה אותם למגרש משחקים של כל החושים, במטרה לחזק את החיבור העצמי, לאחר ולסביבה. כך נפתח מרחב של יצירה, גילוי והתפתחות אישית, המוביל לחווית חיבור אמיתי בין אנשים וקהילות, ממש כמו תזמורת בה כל כלי הוא חלק מהרמוניה משותפת. הגישה מיושמת בבתי ספר, קהילות במצוקה, ארגונים חברתיים בינלאומיים, מרכזי תרבות ועוד.
גישת הפלייגראונד ככלי טיפולי חשובים במיוחד לעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי, מאחר שהם מאפשרים לכל אינטראקציה שילוב במודעות סינסתזית ובביטוי בין-חושי כדי ליצור תקשורת עמוקה ומשמעותית יותר. הגישה מעודדת יצירת קשרים מותאמים לחוויות החושיות המגוונות של אנשים עם גיוון נוירולוגי, ומאפשרת להם לבטא את עצמם בצורה מדויקת ומלאת עוצמה, תוך תחושת שליטה וביטחון.
הטמעת התקשורת הרפלקסיבית באמצעות כלי הפלייגראונד תורמת לפיתוח יצירתיות, אמפתיה ותקשורת בין-אישית אפקטיבית וחיובית. משחקיות פנימית כדרך חיים מאפשרת גמישות מחשבתית ויכולת ליצור שינוי בזמן אמת. מוזיקה רפלקסיבית והמודעות הסינסתזית מציעות הזדמנות ייחודית לחקור את החיבור האנושי דרך שילוב חושי עמוק והבנה רגשית. חיבור של השפה הסינסתזית ומשחקיות מאפשרים לנו ליצור קשרים עמוקים יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו, לטפח הבנה והזדהות, ולהפוך את העולם למקום עשיר ומשמעותי יותר.
Photo: Kiki Ylimutka*
תנאי קבלה
מטפלים (עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, מטפלים באמנויות ופסיכותרפיסטים), רופאים, אנשי מקצועות פרא-רפואיים ואנשי חינוך (בעלי תואר ראשון לפחות) העובדים עם אנשים עם גיוון נוירולוגי (Neurodivergent) ובמיוחד על הרצף האוטיסטי.
מועמדים מתאימים יעברו ראיון אישי. מספר המקומות מוגבל.
דרישות התכנית
- השתתפות פעילה לפחות ב- 80% מהמפגשים
- התנסות מעשית בגישה ועל פי ההנחיות
- מילוי משוב
- הובלת פלייגראונד במשותף באירוע הסיום
נושאים מרכזיים
- חשיבות יצירת קשר (חיבור רגשי) בתקשורת עם אנשים על הרצף האוטיסטי
- תקשורת בין אישית רחבה הכוללת תקשורת סינסתזית (בין-חושית), ויישומה דרך משחקיות פנימית
- משחקיות פנימית כטכניקה המאפשרת התמודדות במצבים מאתגרים (הצפה חושית ורגשית)
- הרחבת התפיסה התקשורתית ופיתוח מיומנויות תקשורת רפלקסיבית רספונסיבית דרך משחקיות פנימית
- התאמת גישת הפלייגראונד ברמות תפקוד שונות ובתוך אינטראקציות מגוונות
- ניתוח מקרים מהשדה
- אירועי פלייגראונד מסכם
מטרת התכנית
רכישת ידע ויישום של גישת הפלייגראונד alp/playground בעבודה עם אנשים בעלי גיוון נוירולוגי ובעיקר על הרצף האוטיסטי.
יתקיימו 12 מפגשים בסמסטר ב' בשנה"ל תשפ"ה, בימי א' בין השעות ,8:30-14:00, כאשר בין השעות 12:00-14:00 תתקיים הדרכה קבוצתית.
סה"כ 72 שעות לימוד אקדמיות.
מר מקורי דני, מ״א | גב' פרץ אלונה, מ״א | גב׳ רוזנבאום קרן, מ״א |
100 ש"ח
3,500 ש"ח
מרכזת התכנית גב' קרן גרקביוק
דוא"ל kgarkavuk@univ.haifa.ac.il