טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) בעבודה עם פוסט טראומה מורכבת (CPTSD)

מתי ואיפה?
יום ג'
9:00-12:30 
מרכז רפואי בני ציון

משך ההכשרה
סמסטר א'

קהל יעד
אנשי טיפול בעלי ניסיון קליני רלוונטי מתחומי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכיאטריה, סיעוד, טיפול באומנויות 

ניהול אקדמי
גב' קרן לוין, מ"א

אודות התכנית

טראומה מורכבת מתפתחת בעקבות מצבי חיים ממושכים (בדרך כלל בינאישיים)  בהם האדם נחשף באופן חוזר למצבים המסכנים את שלמותו הפיסית והנפשית. מצבים העלולים לעמוד בבסיסה של טראומה מורכבת הם: פגיעה מינית ממושכת בילדות ובפרט גילוי עריות, חשיפה לאלימות פיסית חוזרת, הזנחה הורית, שבי ועוד. עקב החשיפה הכרונית למצבים אלו מפתחים הנפגעים בנוסף לסימפטומים הפוסט טראומטיים גם שינויים פיזיולוגיים במערכות הגוף הקשורות ליכולת לוויסות רגשי ותגובות ללחץ, וכן שינויים במערכות החשיבה והרגש. שינויים אלה, עלולים להוביל למצבים של רה-וקטימיזציה ולהעלאת הסיכוי להיכנס למערכות יחסים פוגעניות.

מטרות הקורס

מודל הטיפול בטראומה מורכבת ייחודי, הדרגתי ובנוי משלבים.

השלב הראשון בטיפול הוא שלב הייצוב בו קיים דגש על הרחבת תחושת הביטחון מתוך בניית יכולת לוויסות רגשי.  כל אלה בכדי לאפשר את השלבים הבאים של עיבוד הטראומה.

לפעמים אנו המטפלים חשים כי דווקא בשלב קריטי זה אין לנו מספיק כלים ללמד את המטופלים מיומנויות לוויסות רגשי ולהפחתת מצוקה וכך, ניסיונות לעבור לשלב "עיבוד הטראומה" אינם מצליחים ולעיתים אף מגבירים את הקושי.

הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי (DBT – Dialectical Behavior Therapy), מיועד לפתח את היכולת לוויסות רגשי  ולכן עונה היטב על מטרות השלב הראשון בטיפול בניצולי טראומה מורכבת.

מדובר בטיפול כוללני המתבסס על שילוב תרפיה התנהגותית-קוגניטיבית עם ראיית עולם בודהיסטית ואימון שיטתי במיומנויות חיים.

לטיפול בכללותו 4 מרכיבים: 1. טיפול פרטני. 2. קבוצה להקניית מיומנויות. 3. קבוצת עמיתים למטפלים 4. קשר טלפוני בין המפגשים ליישום המיומניות במצבי קיצון.

השיטה  מיושמת בהצלחה במגוון רחב של אוכלוסיות כאשר מוקד הקושי הוא בוויסות הרגשי: הפרעת אישיות גבולית, נפגעי טראומה מינית, הפרעות אכילה, והתמכרויות. 

בשביל העבודה עם פוסט טראומה מורכבת  פותח קורס  ייחודי של טיפול DBT ע"י המרכז הרב תחומי (מרכז לטיפול ארוך טווח בטראומות מיניות)  בהדרכת ד"ר סילביה זליקוביץ' –  פסיכיאטרית מומחית במבוגרים, נוער וילדים; מומחית בפסיכותרפיה דינאמית; מובילת שיטת הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי; מומחית באבחון ובטיפול בפגיעות מיניות.

צוות ההוראה

ד"ר נטע וולפין – עו"ס, מרכזת היחידה לטיפול בפגיעות מיניות בחדרה של משרד הרווחה , מטפלת זוגית ומשפחתית בעלת ניסיון רב בטיפול DBT עם אוכלוסיות הסובלות מפוסט טראומה מורכבת וקשיים בוויסות הרגשי. מרצה ומלמדת  DBT במוסדות אקדמיים ובארגונים טיפוליים.

גב' קרן לוין –, עו"ס,  MSW, פסיכותרפיסטית. מטפלת פרטנית וקבוצתית במרכז הרב תחומי לטיפול בטראומה מינית, מרכזת את תחום הקורסים וההכשרות במרכז, מנחת קבוצות DBT  במרכז הרב תחומי.

אנשי טיפול בעלי ניסיון קליני רלוונטי מתחומי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכיאטריה, סיעוד, טיפול באומנויות וכו'. (במקרים מסוימים יידרש ראיון קבלה).

יתקיימו 17 מפגשים בסמסטר א', בימי ג' בין השעות 9:00-12:30
סה"כ 68 שעות לימוד אקדמיות.

  • נוכחות מינימום 80%
  • השתתפות פעילה
  • תרגול בין מפגש למפגש

חלק א' – תיאוריה

בחלק זה יוסבר הרציונל והרקע התאורטי של שיטת ה DBT.

תוסבר הגישה הטיפולית הפרטנית והקבוצתית תוך מתן דוגמאות והסבר על יישום השיטה באוכלוסיות הסובלות מקשיי ויסות רגשי בעיקר על רקע פוסט טראומה מורכבת.

מרצה –  ד"ר נטע וולפין – עו"ס, מרכזת היחידה לטיפול בפגיעות מיניות בחדרה של משרד הרווחה , מטפלת זוגית ומשפחתית בעלת ניסיון רב בטיפול DBT עם אוכלוסיות הסובלות מפוסט טראומה מורכבת וקשיים בוויסות הרגשי. מרצה ומלמדת  DBT במוסדות אקדמיים ובארגונים טיפוליים.

 

חלק ב –  השתתפות בקבוצת מיומנויות.   

בחלק זה תתקיים  התנסות קבוצתית דידקטית של מיומנויות DBT  (קשיבות,ויסות רגשי, עמידות במצוקה, יעילות בינאישית), בדומה להנחיית קבוצות המטופלים.

מנחות

גב' קרן לוין –, עו"ס,  MSW, פסיכותרפיסטית. מטפלת פרטנית וקבוצתית במרכז הרב תחומי לטיפול בטראומה מינית, מרכזת את תחום הקורסים וההכשרות במרכז, מנחת קבוצות DBT  במרכז הרב תחומי.

גב' ורד קינן – מטפלת באומנות,  MA, פסיכותרפיסטית, מטפלת פרטנית וקבוצתית במרכז הרב תחומי לטיפול בטראומה מינית מנחת קבוצות DBT במרכז הרב תחומי.

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל הדרישות האקדמיות של התכנית, תוענק לו תעודת גמר מטעם היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

200 ש"ח

4,800 ש"ח לשנה"ל תשפ"ד

נא לשלוח קורות חיים למייל

Keren.levin@b-zion.org.il

המרכז הרב תחומי

טלפון: 04-8359975