מבנה התכנית**

הלימודים יתקיימו בהתאם לשנת הלימודים האקדמית בימי א' בין השעות:
שנה א': 15:00-08:30
שנה ב': 14:00-08:30
שנה ג': 16:00-08:30

קורסים עיוניים: במהלך שלוש השנים ילמדו 12 קורסים עיוניים. בכל אחד מהקורסים יושם דגש על שילוב בין הבנות תיאורטיות, העבודה הקלינית וביטוי באמנויות  (מוזיקה, דרמה, כתיבה, תנועה ואמנות חזותית). אופן הלמידה ישלב בין קריאה, דיון והתנסות חווייתית. הלמידה המשלבת הבעה וחקירה אמנותית תהווה מנוף לאינטגרציה בין ממד החשיבה, הרגש וההוויה, לשם העמקה בחומרים התיאורטיים והביטוי שלהם במפגש הקליני.

סמינרים קליניים: יתקיימו קבוצות הדרכה בנות 8-6 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך כל שנות הלימוד. המדריכים.ות יתחלפו אחת לשנה.

סדנאות אימפרוביזציה, יצירה וספונטניות באמנויות: בנוסף לסדנאות העיוניות הלימודים יכללו גם שלוש סדנאות המתמקדות בביטוי, יצירה, ספונטניות, העמקה בהקשבה וחקר המפגש הבין אישי באמצעות האמנויות.

הדרכות אישיות: התכנית מחייבת את הלומד.ת להיות בהדרכה אישית בהיקף של 40 שעות בכל שנת לימודים. במהלך שלוש השנים על הלומד.ת להיות מודרך על ידי שני מדריכים.ות שונים.ות. ההדרכה תינתן על ידי פסיכותרפיסטים.ות שהינם.ן מטפלים.ות באמנויות ומדריכים.ת / פסיכולוגיםות קלינייםות / פסיכואנליטיקאים.ות מרשימת המדריכים.ות של התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באמנויות. תלמידי.ות התכנית זכאיםות לתעריף הדרכה מוזל (250 שקלים, כולל מע"מ) אצל המדריכים.ות מרשימת המדריכים.ות המוכרים.ות על-ידי התכנית.

שיעורים מרוכזים: בסמוך לפתיחת הלימודים/בסיום שנה ילמדו שלושה קורסים קצרים מרוכזים בלמידה מרחוק.

פעילות מדעית: פעם בשנה יתקיים מפגש של כלל התלמידים.ות עם צוות ההוראה/ההדרכה, 'קהילה לומדת', בו יתקיים דיון סביב סוגיה תאורטית או קלינית, יוצג טיפול עם התדיינות של הנוכחים.ות או תינתן הרצאה על ידי אחד.ת המשתתפים.ות או על ידי מרצה אורח.ת.

** ייתכנו שינויים

דרכי ביטוי ותקשורת באמצעות אמנויות – גליה רחמני

הביטוי ביצירה מהווה אלטרנטיבה והשלמה לביטוי המילולי של האדם לעצמו ולסביבה. הסדנה תספק מרחב לשכלול והרחבת השפה היצירתית כדרך להביע ולתקשר את העולם הפנימי: תחושות, רגשות, זיכרונות ואסוציאציות. באמצעות טקסטים, חומרי אומנות וגוף, נתנסה באופן בו ניתן לתת צורה ומשמעות לחוויות לא מילוליות. נעמיק בהכרות עם הכלים ההשלכתיים, ואופן השימוש בחומרים קרובים לחוויה בחדר הטיפולים. נפתח  ערוץ הקשבה לחומרים המתגלים ביצירה בכדי שהערוץ היצירתי יהפוך זמין בתהליך הטיפול בנפש.

חומרים מתוך הסדנה, ימשיכו לבעבע בהדרכות הקבוצתיות ויאפשרו מרחב חי לחלימה.

מילים וגוף בטיפול הפסיכואנליטי: רצף היסטורי של התפתחות הפסיכואנליזה  - פרופ' רוית ראופמן

בקורס נדון ביחסים בין היבטים מילוליים להיבטים ראשוניים בטיפול הפסיכואנליטי כפי שהומשגו ונתפסו מאז ראשית ההגות הפסיכואנליטית ועד ימינו. נעסוק בגישות השונות החל מזו של פרויד ועד גישות התייחסותיות עכשוויות. 

הסיטואציה הטיפולית- מושגי יסוד - סאסי פוקס

מהי הסיטואציה הטיפולית? בשנים שחלפו מתקופתו של פרויד ועד ימינו עברה הפסיכואנליזה תמורות רבות, ואופן העבודה בקליניקה השתנה באופן דרמטי. מאנליזות על הספה בטרקלינים של וינה ועד הפסיכותרפיה בשיחה פנים אל פנים, בקליניקה ומחוץ לה, באמצעות דיבור, משחק, אמנות ותנועה בשילוב כלים מגוונים, עד כי נראה ששנתה פניה כמעט ללא היכר. האמנם?

בקורס נתבונן במושגים ובהנחות הבסיס של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית תוך בחינת האופן שבו הם באים לידי ביטוי בעבודה שלנו בקליניקה היום. נתבונן מחדש במושגי היסוד שמלווים כל טיפול באשר הוא- הקשר הטיפולי, תהליכי העברה והעברה נגדית, משמעות הסטינג הטיפולי ואופן הנוכחות של המטפל בו. נסתקרן ונפתח פתח לשאלות חדשות, ובכך נחייה, נעמיק, ונעשיר את העבודה הטיפולית בקליניקה.

במפגשים נקרא יחד ונדון במושגים בהתייחס לכתבים של פרויד, קליין, באלינט, ויניקוט, קוהוט, מיטשל ואוגדן. נתבונן יחד בדוגמאות קליניות מתוך הכתבים של פסיכואנליטיקאים אלה, אך בעיקר מתוך העבודה הטיפולית בקליניקה שלכם.

"מילים ורעיונות אף פעם לא עומדים במקום, והקורא נדרש, בניסיונותיו להבין, לחפש התחלה חדשה שממנה יוכל לשוב ולצאת למסע"  (אוגדן)

שפת הלא מודע אצל פרויד וממשיכיו- מבט פסיכואנליטי ואומנותי - יעל שלום- צדק.

מושג הלא מודע נחשב לתגלית המרכזית של התיאוריה והפרקטיקה הפסיכואנליטית המושתתת על דיבור. החל מימיו הראשונים  פרויד ניסה להתחקות, כקלינאי וכתיאורתיקן, אחר האמת הלא מודעת של המטופל בכדי לעזור לריפויו.  לשם כך הוא פיתח שיטות שונות לזיהוי ולהגעה אל הלא מודע הנפשי כמו: אסוציאציות חופשיות, פירוש החלום ופליטות פה. מאז התפתחו הגישות והדרכים לגילוי תהליכים לא מודעים תוך הכרה הולכת וגוברת במוגבלות המילים ובפער בינן לבין הלא מודע הנפשי. בקורס נעקוב אחר התפתחות מושג  הלא מודע וביטויו בשפה הנפשית דרך הגותו של פרויד וממשיכיו. המטרה היא להבין את המנגנונים הנפשיים הלא מודעים העומדים בבסיס השפה הלא מודעת בטיפול הנפשי.

"האנליטיקאי צריך לדעת איזה סוג של אמן הוא ואם אינו יכול להיות אמן עליו לחפש לעצמו מקצוע אחר" (וילפרד ביון)

הפסיכואנליזה והאומנות משתמשות בלא מודע כדרך ליצירה, לשינוי ולריפוי. יחד עם זאת, הפסיכואנליזה כדיסציפלינה המושתתת על דיבור ושפה מילולית מתקשה להגיע לאזורים נפשיים לא מודעים שלרוב אינם מיוצגים באופן סימבולי.  תהליך היצירה האומנותי לעומת זאת, עוקף את ההגנות המילוליות והסימבוליות ולכן יכול להוות 'דרך המלך' ללא מודע.  מטרת הקורס היא לגלות את המבנים הלא מודעים והיצירתיים המשותפים לאומנות ולפסיכואנליזה ולהדגים כיצד כל אחד מהם מאיר את האחר באופן ייחודי. לשם כך נתמקד בחקר מעמיק של אומנים ויצירותיהם בליווי טקסטים של הוגים העוסקים בלא מודע האומנותי והיצירתי מפריזמה פסיכואנליטית כמו: מריון מילנר, רות רונן, דניאל כנפו, פנחס נוי, איתמר לוי, מרדכי גלדמן ועוד. דרך השילוב בין שפת הלא מודע בפסיכואנליזה ובאמנות נעמיק בהבנת האומנותיות והיצירתיות שבלב ההליך האנליטי.

תועלות של ספונטניות בטיפול  (סדנה באמנות)-  ד"ר דני יניב

"על המנחה להיות האדם הספונטני ביותר בחדר", היא אמירה ידועה בפסיכודרמה. ספונטניות לעיתים נתפסת כאוטומטית או אימפולסיבית ולכן לא מתאימה לפרקטיקה הטיפולית, אולם למעשה מקור המונח מתייחס למהלך נפשי עמוק, הדרגתי ואותנטי. יש הרואים בספונטניות אף מהלך רוחני בו האדם מסכים להיפתח, לשהות ולפעול ב"לא ידוע". משהיא מתקיימת, מתניעה הספונטניות יצירתיות, אקט הולם הנוצר ברגע הנוכחי ואינו ניתן לידיעה או תכנון מראש. הפעולה היצירתית בתורה, מאיצה תהליכים נפשיים, אישיים וקבוצתיים, ומובילה לעיבוד תמות גלויות וסמויות.

אף שהיא אבן פינה בתיאוריה ובפרקטיקה המורניאנית והפסיכודרמטית, גם דמויות בולטות בפסיכואנליזה העלו על נס חלקים שונים מהחוויה הספונטנית גם אם כינו אותה בשמות אחרים. למשל, ביון טבע את הסמל "O", ויניקוט טבע את "המרחב הפוטנציאלי" ואוגדן דיבר על "אי ידיעה". אנליטיקאים בני זמננו החלו לתרגם רעיונות כגון אלו על נפש האדם לכלל פרקטיקה טיפולית (למשל Ringstrom, Marks-Tarlow ואחרים), וחלקם מופיעים בסילבוס הקורס.

לאור כל זאת, זהו קורס סדנאי-חווייתי בעיקרו, המיועד להמחיש, להנכיח ולהמשיג ספונטניות, יצירתיות ופעולה בהקשר קבוצתי. הנחת העבודה בקורס היא שחלק מהמשתתפים אינם מיומנים בפסיכודרמה או בפעולה בטיפול, ועל כן הכוונה היא לאפשר התנסות של למידה חוויתית שמורה והדרגתית, בהתאמה למגבלות הזמן והמקום. ההנחיה תתחשב ותתייחס לאופי הקבוצתי של השיעור. המרכיב הפרונטלי יכלול הרצאות שישלבו ידע ממדעי המוח, ודיונים שיזמינו את המשתתפים להביא לידי ביטוי את ניסיונם מכל תחומי הטיפול

יסודות החשיבה הקלייניאנית – מבט תיאורטי וקליני - חן רן אלמוג

המושגים המקוריים והשנויים במחלוקת של מלאני קליין השפיעו השפעה עמוקה ומתמשכת על המחשבה והמעשה הפסיכואנליטיים ויש בהם תרומה חשובה לתיאוריה ולטכניקה בפסיכותרפיה. הקורס יעסוק ברעיונותיה המרכזיים של קליין ובבחינה של מושגי יסוד בחשיבה הקלייניאנית דרך המשגתם על ידי מלאני קליין עצמה וכמה ממשיכיה, ודרך התבוננות באופן בו הם מתגלמים בעבודה הקלינית. המושגים שייבחנו הם: טיפול בילדים, העולם הפנימי; הפנטסיה הלא מודעת; התפתחות החשיבה ויצירת הסמלים; העמדות (פרנואידית-סכיזואידית ודיפרסיבית); חרדה, העברה והעברה נגדית; דחף חיים ודחף מוות, שנאה וצרות עין, אהבה ותיקון.

קליין פיתחה את התיאוריה והטכניקה שלה מתוך תצפיות ועבודה טיפולית עם ילדים צעירים והשתמשה רבות באמצעים אומנותיים, כמו ציור משחק ודרמה. בקורס נשאף לעיבוד נוסף של רעיונותיה מתוך המבט הייחודי של הטיפול באומנויות. נפנה את מבטנו למפגש היצירתי והחי עם הסיפור הנברא מתוך הפנטסיה הלא מודעת ועולמו הפנימי של המטופל ועם התפקידים השונים שמגלמים האובייקטים הפנימיים, ונבחן כיצד ניתן להבין ולהשתמש בתפקידים עליהם מלוהק המטפל במסגרת מרכזיותם של יחסי ההעברה.

קשב ופרשנות מילולית ולא מילולית במפגש הטיפולי -  ד"ר עינת שופר אנגלהרד

הקורס יעסוק באופן שבו הקשב האנליטי מעצב את מלאכת הפרשנות לחומרי הנפש המילוליים והלא מילוליים. נתייחס להבנה של פרויד על קשב ופרשנות דרך הייחודיות של מושג הדחף והמיניות הילדית, למול, קשב ופרשנות אצל קליין אשר הדגישה את תהליכי הפיצול והתיקון של האובייקט, דרך וויניקוט אשר הדגיש את מרכזיות היצירתיות והמשחקיות עבור הנפש, וביון אשר עסק בתהליכי חשיבה וחלימה של חומרים נפשיים כדרך להשגת טרנספורמציות נפשיות בשדה הבין-אישי. כל אחת מהתיאוריות מזמינה להקשבה קצת שונה לקונפליקט, להתפתחות, לרגרסיה, לסובלימציה ומסמנת את היעדים של אומנות הפרשנות.

ביטוי באמנות בטיפול מייצר קרקע לחיבור בין אספקטים פסיכולוגיים – המחשבה, התפיסה, העיבוד הסימבולי של החוויה – לבין חוויה סומטית. אופן המעבר מהמילה לביטוי באמנות ומהאומנות למילה מבוסס על מאפייני ההקשבה האנליטית של המטפל, כאשר המשגה מילולית כמו הזמנה ליצירה או פעולה במרחב מהוות את הפרשנות המוענקת למטופל. הקורס יעמיק בדרכי הקשב והפרשנות אשר מוצעות בתיאוריות השונות, ובייחודיות של אופני ההתערבות השונים בהתייחס לתכנים מילוליים ולא מילוליים במפגש הטיפולי.

הלמידה תתבסס על קריאה של הסטודנטים לקראת השיעור ודיון על שאלות ותובנות מתוך הקריאה. המפגשים ישלבו חשיבה תיאורטית, התנסות אישית בתנועה, במוסיקה, כתיבה ואומנות, הצגות מקרים קליניים ודיון בנושאים הנלמדים.

מפגש עם חשיבתו של וילפרד ביון - חן רן אלמוג

המפגש עם כתיבתו ורעיונותיו של ביון מעורר מגוון של רגשות ומזמין למחשבה ולמבט חדשים בעבודתנו הטיפולית. בקורס נעמוד על תרומתו הייחודית של ביון לתיאוריה ולפרקטיקה הפסיכואנליטית ונכיר כמה מרעיונותיו המרכזיים. המושגים שנלמד בקורס יכללו את פיתוחו למושג הזדהות השלכתית, התיאוריה של מיכל – מוכל, רוורי (Reverie) וחלימה לצד היכרות עם התיאוריה שלו על החשיבה והערותיו על זיכרון ותשוקה. נקרא יחד כמה מכתביו של ביון וגם מכתביהם של סמינגטון, אוגדן, בריטון ואחרים.

בכתיבתו ביון משלב ושואל משדות ידע כגון מתמטיקה, פילוסופיה, דת ואומנות ומעודד את המטפל להתמקם בהלך רוח של חקירה ואי ידיעה המעורר ומשכלל את היצירתיות והאינטואיציה שלו. בקורס נשתמש בהיכרות עם תחומי האומנות השונים על מנת להרחיב את הרוורי הקבוצתי והאישי לחומר הנלמד ונבחן כיצד החוויה האומנותית עוזרת לנו לפתח עמדה טיפולית אינטואיטיבית ויצירתית.

 

וויניקוט – בריאה והשתכנות, נגיפה ועיוות - ליאת סנדומיר

וויניקוט מתאר בכתביו כי לכל אדם יש פוטנציאל מולד אישי אינדיבידואלי השואף למימושו.  מטרת הקורס להכיר את עיקרי המודל ההתפתחותי הייחודי שמשרטט וויניקוט מתחילת החיים: במצב הבריא, סביבה טובה דיה אפשרה בריאה/גילוי, השתכנות ומימוש הפוטנציאל; במצב הפתולוגי, חלו נגיפה (impingement) מצד הסביבה, עיוות ואי מימוש. 

בקורס ילמדו שלבי ההתפתחות לפי הרצף שמציג וויניקוט, מתוך כתביו ומתוך כתיבתם של אנליטיקאים אחרים אודות עבודתו (פיליפס, ליטל, בולאס, אוגדן, ואח').

בתנאים מיטיבים דיים - התאפשרה אומניפוטנציה וחלה התפתחות מתוך בריאה וגילוי; הסובייקט השתכן ביחסים, בפסיכה-סומה ובמציאות באופן אינטגרטיבי (פרסונליזציה-ריאליזציה-אינטגרציה); נוצר מרחב פוטנציאלי; חל מעבר מהתייחסות לאובייקט אל השימוש באובייקט. אז יכול הסובייקט לחיות את חייו ולהתבטא באופן מממש ואותנטי, שמאפשר משחקיות, ספונטניות, יצירתיות. אם ההתפתחות הרגשית הפרימיטיבית לא התרחשה באופן מספק בשל תנאים חודרניים של נגיפה, ההתפתחות תשתבש, ובטיפול יהיה צורך לשוב אל 'אזור האסון' ולתת מענה שלא ניתן.

נחשוב בקורס על המעשה הטיפולי שמציע וויניקוט, שניחן בחשיבה טיפולית פורצת דרך לזמנו, בה יחסי אם-תינוק מהווים מודל בסיסי ליחסים טיפוליים. מעשה טיפולי זה אינו רואה בפרשנות מטרה, אלא מבוסס על החזקה, הכלה ומשוקעות אימהית. בכך הוא מתבסס גם על המרחב הפוטנציאלי של המטפל.

הקורס יחולק לנושאים לפי רצף שלבי ההתפתחות: ה'דחף היצירתי' כרעיון יסוד במשנתו של וויניקוט; הכלה, החזקה ואומניפוטנציה; פרסונליזציה ריאליזציה ואינטגרציה; המרחב המעברי; השימוש באובייקט; ולבסוף נרחיב על המודל הטיפולי של הרגרסיה לתלות.      

כל אלה המייחדים את חשיבתו של וויניקוט על רקע קודמיו (פרויד, קליין) וסללו את הדרך לזרם העצמאי ולממשיכיו, מזמינים לאינטגרציה של הידע התיאורטי בשילוב אומנויות. 'דחף היצירה' שתיאר וויניקוט, "שייך למצב של היות חי". כך חשיבתו היצירתית ופורצת הדרך והמעשה הטיפולי שהציע, מהווים הזדמנות לחשיבה החורגת אל אזורים קרובי חוויה הן בחשיבה התיאורטית, הן בעבודה הקלינית והן בהוראת הקורס.

בשיעורים יושם דגש על תהליכי היצירה והאמצעים האמנותיים שנוכחים בדיאלוג הטיפולי. מתוך זיקה לחשיבה של האומנויות, יציגו הסטודנטים מס' הצגות מקרה לאורך הקורס.

דרך 'רברי' אומנותי. בסיום הקורס נקיים Journal Club שיאפשר לכל סטודנט להתנסות ולעסוק בחומרים התיאורטיים דרך האומנויות.

 

מצבים מנטאליים ראשוניים - סמדר קורן

בקורס תוצג היכרות ראשונה עם התיאוריה והקליניקה של מצבים מנטאליים ראשוניים, המאפיינים אזורים נפשים של תחילת החיים ומצבים פתולוגיים קשים. ניתן לתאר מצבים מנטאליים ראשונים “כקומת הבסיס הנפשית” בהתגבשות תפיסת העצמי ולראות את התפתחות אופנות ההתקשרות בין תינוקות וסביבתם, ובמיוחד האם, כיסוד להתפתחות הנפשית. מצבים טראומטיים בשלבי התפתחות אלו מייצרים תופעות פתולוגים, הן אצל הילד והן אצל המבוגר. חוויות שלא עברו ייצוג סימבולי ונותרו גולמיות וגופניות, נחוות כתחושות ריקות, חורים שחורים, סימפטומים גופניים, ועוד.

מטרת הטיפול באנשים הסובלים מפגיעות רגשיות מוקדמות כאלה, לפענח ולשים במילים חוויות בלתי מילוליות ומאיימות אלה וכך להפכן למובנות, ולפיכך לנסבלות יותר.  

בקורס נבין התפתחות נורמטיבית והתארגנויות נפשיות פתולוגיות בשלבים אלו, (אוגדן, ביון, סטרן, וויניקוט) הגנות אופייניות למצבים מנטאליים ראשוניים כגון "הזדהות דביקה" (מלצר) "עור משני" (ביק) ותאוריות וטכניקות טיפול מתאימות: הן פסיכולוגיות (ויניקוט, אלוורז, מקדוגל) והן מתחומי הטיפול באמצעות הגוף והאומנויות השונות.

בקורס ניקרא  המאמרים ונדון בהם תוך ליווי התיאוריה בלימוד דרך התנסויות והתרכזות בגוף בתחושותיו ובתנועתו.

חלומות- תאוריה והתנסות - תמר עייני להמן

"....חֲלוֹם חָלָמְתִּי וַתִּפָּעֶם רוּחִי לָדַעַת אֶת הַחֲלוֹם" (דניאל ב', ג')

מהי הדרך הפסיכואנליטית לדעת חלום?

כיום אנו רואים בחלום מראה למורכבות חיי הנפש של האדם. הסיפור ההזיתי, העמוס רגשית, המבולבל והלא מובן, הוא חלק מתוך עולם נפשי רחב וייחודי המורכב משלל יחסים, תכנים ודיאלוגים.

בקורס נרחיב את ידיעתנו לגבי משמעותן של החלומות בנפש האדם  בראי הפסיכואנליזה מפרויד ועד ימינו. נתחיל בראיית החלום כ"דרך המלך ללא מודע"; כייצוג פנימי של משאלות, דחפים רגשות ואירועים לא מעובדים. נמשיך דרך ראיית החלום כהעברה וכביטוי למערכת היחסים בין המטפל למטופל. נעבור דרך התייחסות לסיפור החלום כהתגלמות קבוצת הדמויות הפנימית והמופנמת בנפשו של המטופל המיוצגת ע'י 'משיכת המכחול' הדרמטית של מטפורות ודימויים ועד לתפיסת החלום ברמה האנטרסוביקטיבית, כזו הרואה בו ביטוי למצבי עצמי שונים בהקשר קומוניקטיבי בינאישי. דרך הגישות השונות נעסוק גם בדרך העבודה עם חלומות בתוך התהליך הטיפולי, ובאופן בו נוכל להעמיק דרכם את הבנת עולמם הפנימי של המטופלים ולאפשר תנועה נפשית. בנוסף, נקדיש גם "לחלימה" של המטפל בזמן המפגש (reverie) ולחלומות של המטפלות.ים  על מטופלים.

שפת החלום והשפות האומנותיות נפגשות ונושקות זו לזו. החלום מזמן דרמה מלאת צבעים, דמיון, תנועה, צלילים וקולות. החלום, כמו הטיפול הפסיכואנליטי, משתנה מרגע לרגע, תמיד בתנועה ותמיד ביחסים (עם חלקי נפש אחרים ועם דמויות מופנמות ואמיתיות). החלום כמו המפגש הפסיכואנליטי, הוא ייחודי, חד פעמי ורב מימדי, ובשניהם יש חלק אומנותי משמעותי המכיל בתוכו אלתור, הפתעה ויצירתיות . העמקת הקשר של מטפלות.ים לשפות האומנות, היא איפה, העמקת הקשר וההבנה לעולם החלום ולפסיכואנליזה. בקורס יביאו המטפלות.ים חלומות אישיים, איתם נעבוד גם דרך השפות האומנותיות השונות.

היכולת לחלום בהקיץ קשורה קשר הדוק לאפשרות לחוש חיות פנימית. לא פעם מטופלות.ים מגיעות.ים עם סוג של "מוות נפשי" ללא יכולת לחלום. בחלק החוויתי של הקורס נעזר בגוף, בתנועתו ובאלתור קולי, כדי ליצור חלומות ולהתחבר אליהם כאמצעי "לחלום את עצמינו לתוך קיום" (אוגדן).

ידוע כי ה-reverie  מחשבות, תחושות גופניות, דמיונות וזיכרונות העולים בתודעתו של המטפל/ת בעת הפגישות מתגלים כמפתח לעולמו הפנימי של המטופל/ת ודרכם ניתן לזהות חוויות של חיות ומוות נפשי. בקורס נלמד לעורר ולהזמין את ה- reverie  דרך קול, תנועה וציור וגם באמצעות מיינדפולנס וכתיבת רצף. דרך כל אלו נתבונן על האספקטים השונים של החלום בחיינו כבני ובנות אדם וכמטפלות.ים

שם הקורס: יסודות החשיבה והטיפול היונגיאני - תמר שליט ברלב

תרומה מרכזית של קרל גוסטב יונג לעולם הטיפול הינה החיבור שהוא עושה בין העולם הפנימי האישי, לעולם הארכיטיפי והסימבולי הקולקטיבי. בכך, למעשה, הוא מקשר בין ההבנה העמוקה בנפש האדם ובתהליכים הפסיכולוגיים אותם הוא עובר, לבין השימוש באמנות ככלי הן להבנת התהליכים והן לקידומם. הקורס יפגיש את הסטודנטים עם מושגי היסוד של התאוריה היונגיאנית, ועם העקרונות הטיפוליים, באמצעות המיתוס של "מסע הגיבור והגיבורה".

בקורס נגע בתפיסתו המרכזית של יונג את מבנה הנפש, ונתמקד בחידוש של יונג בדבר הלא מודע הקולקטיבי, ועולם הארכיטיפים. בנוסף, נדבר על המעשה הטיפולי באוריינטציה היונגיאנית, המבוסס על האילוסטרציות של ה"רוזריום פילוסופורום".

לפי יונג, הסימבוליזם הינו הגשר המקשר בין המודע ללא מודע. לכן, לדעתי, הדרך ללמוד את עיקרי חשיבתו של יונג , שהינה לעיתים מאד מופשטת, מחייבת שילוב בין החלקים התודעתיים תאורטיים לבין שימוש באמנות כדרך לחבר את חלקי הנפש השונים. משום כך הלמידה התאורטית תהיה מלווה בחשיפה רבה לאמנות- הן באמצעות מצגות, סרטים וכד', והן ביצירה ממשית. נהיה "הגיבורים והגיבורות", ונפגוש את הארכיטיפים המרכזיים והעקרונות האנליטים בתוך השלבים השונים של המסע. בנוסף, נביא מקרים וחלומות לניתוח מנקודת מבט יונגיאנית.

 

גישת העצמי- בראי הטיפול באומנויות - סמדר בארי ברג

גישת פסיכולוגיית העצמי, הנהגתה על ידי היינץ קוהוט, הינה תיאוריה קוהרנטית ומקיפה של האדם, מהלך התפתחותו התקין, צרכיו הנפשיים הבסיסיים, מקורות הסבל שלו והדרך לטפל בהם. היעד ההתפתחותי האנושי, לפי פסיכולוגיית העצמי, הוא לצמוח כאדם בעל עצמי יציב ולכיד, כאשר היחסים הראשונים עם הזולת מהווים הסבר לצמיחה תקינה של מבנה העצמי או לפסיכופתולוגיה. פסיכולוגיית העצמי היא פסיכולוגיה חיובית ואופטימית באשר לטבעו של האדם והאנושות בכלל, המדגישה את הפוטנציאל הגלום ברוח האדם המאפשר התפתחות לכל אורך חיים.

במהלך הקורס נכיר את המושגים המרכזיים של התיאוריה דוגמת; נרקיסיזם, עצמי, זולת- עצמי, אמפתיה, עמדה קרובת חוויה, הפנמה ממירה, סוגי העברות ועוד. דרך הצגה של דוגמאות מהספרות, מהקליניקה ומתוך  הפרקטיקה של התלמידים נלמד על הרלוונטיות של גישת  פסיכולוגיית העצמי לעבודה המקצועית בטיפול בהבעה ויצירה - כיצד התבוננות דרך גישת פסיכולוגיית העצמי יכולה להפרות עבודה זו וכן כיצד באמצעות שפת היצירה והטיפול דרכה ניתן ליצור עמדה טיפולית אמפתית וקרובת חוויה, אליה קוהוט חותר בכתביו.

פסיכותרפיה התייחסותית - ד"ר נוגה אריאל-גלור

הגישה ההתייחסותית בפסיכואנליזה היא גישה עכשווית לטיפול, המנסה לשלב בין הידע הפסיכואנליטי הקלאסי שקדם לה לבין שינויים משמעותיים שהתרחשו בתפיסת האדם, החברה ויחסי מטפל-מטופל בעידן הפוסט-מודרני. על-אף שהתנועה החלה כמהפכנית ו"כילד המרדן" של הפסיכואנליזה, כיום המהפך הושלם והיא הפכה לפרספקטיבה התיאורטית הנפוצה ביותר בצפון אמריקה ובישראל. על כן בקורס ננסה להבין את צמיחתה של המסורת ההתייחסותית החדשה באמצעות דיון בטקסטים של הוגים מרכזיים שהובילו את התנועה כגון סטיבן מיטשל, לואיס ארון, אנת'וני באס, ג'סיקה בנג'מין וג'ודי דיויס, וננסה להתחקות אחר השאלות שהנחו אותם בגיבוש רעיונותיהם – עם אילו תיאורטיקנים קלאסיים התווכחו, מה זיהו שחסר בפסיכואנליזה הקלאסית, אילו פתרונות מצאו לכך בתיאוריה שגיבשו, וכמובן בשאלה הגדולה: כיצד יושמו רעיונות אלה כחלק מהטכניקה הטיפולית, ומה הורווח או הלך לאיבוד ביישום זה? לכן בקורס יושם דגש על חומרי הקריאה כפתח לדיון וחשיבה ביקורתית, ועל תיאורי המקרה מהקליניקה כקושרים ביניהם את ההיסטוריה של הפסיכואנליזה, את החשיבה העכשווית ואת המפגש הטיפולי.

דגש מיוחד יושם על יישום תובנות אלו במסגרת טיפול המשלב בתוכו גם אמצעי הבעה ויצירה: מהן המשמעויות הנסתרות בנוכחותו הגופנית של המטפל? כיצד ניתן להתבונן בציור משותף או במקביל בתוך החדר במסגרת הפריזמה ההתייחסותית? כיצד תובנות חדשות אלו משנות את ההבנה שלנו לגבי משולש ה"מטפל-מטופל-יצירה"? שאלות אלו ועוד יעסיקו אותנו כפתח ללמידה, דיון וביקורת. 

אתיקה בפסיכותרפיה - ד"ר ענבר באומגרטן-כץ

הקורס עוסק בהתבוננות בעשייה הטיפולית דרך הפריזמה האתית.  בקורס נלמד להבחין בין אתיקה לחוק, בין אתיקה למקצועיות ובין אתיקה למוסר. נעסוק בקוד האתי ונתייחס למושגים מרכזיים בתחום. לצד זאת נערוך דיון בסוגיות האתיות שעולות בחיי היום יום של העשייה המקצועית דרך הספרות המקצועית ודוגמאות של הלומדים והמרצה.